fbpx

Persoon: Wouter Vandenhaute

Van podiummeisjes naar ‘bloemenhoeren’

Het voornemen om de bloemenmeisjes in de koers af te schaffen, gaat in tegen alle tradities. Echter, dit, gecombineerd met het door de VRT geïnitieerde stigma van “bloemenhoeren”, wijst op toegevingen aan een bedenkelijke subcultuur…

De leugen regeert

Is ‘onderzoeksjournalistiek binnen het kwaliteitsvolle kader van de VRT’ een eufemisme voor journalistieke beknotting en politieke inmenging? ‘Gelden hier andere dan journalistieke belangen?’, zoals Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) zich afvroeg in de Commissie Media van het Vlaams Parlement. Doorbraak ging op zoek naar de antwoorden.

(PDW) gvd, Muskatnuss nog aan toe!

‘Krijg weer zin een paar koortsige ego’s tot aan de oorlellen in de zeik te zetten’, waarschuwde Patrick De Witte enkele dagen terug nog veelbelovend aan zijn ruim 10 000 volgers op Twitter. Het is er helaas niet meer van gekomen. Of zoals een Twitteraar het verwoordde: ‘Wij maakten geregeld stevig ruzie en deden dat allebei graag. Ik zal hem missen.’ Een portret van (pdw) ofte Patrick De Witte (54). 

Mediawatcher (juni 2011)

Het is altijd uitkijken met evenementen die zichzelf groots aankondigen. Vaak is zo’n aankondiging de voorafspiegeling van een grote teleurstelling. Met ‘Het Grote Mediadebat’ op Canvas liep het afgelopen maand niet anders. Aanleiding was de overname van de nichezender VT4 en de kijkcijferdwerg VIJFtv door het triumviraat Woestijnvis, Corelio en Sanoma. Meteen nadat de overnamedeal was beklonken, werd er in Vlaanderen al opgewonden gesproken over de grootste aardverschuiving in ons medialandschap sinds de komst van VTM in 1989, en dat verdiende uiteraard extra duiding.

De ingewanden van Woestijnvis

De meeste reacties op de recente overname van VT4 en VIJFtv door De Vijver, de holding boven televisieproductiehuis Woestijnvis, klonken onvoorwaardelijk enthousiast. Door de overnamedeal tussen Woestijnvis, Corelio en Sanoma was niet alleen Vlaamse verankering van de nichezenders VT4 en VIJFtv verzekerd (al zal de Finse mediagroep Sanoma daar ongetwijfeld anders over denken), de herschikking van het medialandschap zou bovendien nieuwe opportuniteiten scheppen, creativiteit aanzwengelen, talent stimuleren en meer van zulke frivole, onbestemde praatjes die nu eenmaal bij knallende champagnekurken horen.