JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Anders gaan bewegen?

Doorbraak redactie29/11/2011Leestijd 3 minuten

“Di Rupo-akkoorden: niet in mijn naam” introduceert een andere vorm van Vlaams “bewegen” in 2011. Een stap vooruit of een stap opzij?

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Met die woorden opent een zelfanalyse van de genoemde campagne, gepubliceerd op onze webstek (http://www.doorbraak.org/nieuws/264/anders-gaan-bewegen). We kennen de Vlaamse Beweging van haar ontstaan in de tweede helft van de 19de eeuw van betogingen, manifesten en vrije tribunes. Maar Di Rupo dreef ze naar andere actietechnieken, die vooral via de virtuele internetweg lopen.

Van de straat naar het web
Van de actie is minder terug te vinden op straat – al werden naar verluidt al wel tienduizenden pamfletten verspreid – des te meer op het internet en meer in het bijzonder op Facebook. Daar werd een campagnepagina geopend, die momenteel bijna 1800 ‘vrienden’ telt. Artikels die via die weg worden verspreid, worden gemiddeld toch zo’n 3000 tot 4000 keer aangeklikt. In totaal mochten de Facebookberichten toch al rekenen op zowat 200 000 lezers. Het basispamflet wordt elektronisch beschikbaar gesteld en via die weg verspreid. Op YouTube staat een filmpje dat intussen zowat 4000 kijkers kon lokken.

De pers pikte de campagne maar terzijde op. In De Standaard werd ze vermeld, ’t Pallieterke en Doorbraak besteedden er ruimere artikels aan. Google leert dat de campagne intussen wel de aandacht kon trekken van tientallen webstekken.

De actievoerders stellen vast dat het communautaire thema de jongste weken nog amper aan bod kwam in de reguliere pers. De moeilijkheden om een akkoord te vinden over de sociaaleconomische thema’s en de begrotingsuitdaging, gingen met het gros van de persaandacht lopen. Tegen die achtergrond heeft zo’n communautaire campagne wel wat moeite om op te vallen.

Hongerig medium
‘De actie kost relatief weinig geld, maar des te meer permanente persoonlijke inspanningen omdat er voortdurend nieuwe voeding wordt gevraagd. Het internet – en dat geldt in het bijzonder voor Facebook – is een hongerig medium. Elk nieuwtje kan maar rekenen op een dag of zelfs maar enkele uren aandacht, gezien de voortdurende instroom van nieuwe informatie’, lezen we in de tussentijdse analyse.

Het internetmedium maakt het mogelijk om snel te reageren. ‘Nieuws, berichten, citaten kunnen meteen worden doorgespeeld. De hele actie ging van start slechts vier dagen na het bekendmaken van de teksten van de akkoorden, wat zeker een record is. Het blijkt dat deze berichten op Facebook ook ruim worden gedeeld, al blijken vele Facebookgebruikers ook op dat vlak het medium soms nog niet helemaal te beheersen. De “vind ik leuk”-knop wordt meer gebruikt dan de propagandistisch veel interessantere “delen”-knop’, stellen de actievoerders vast. Ook op Twitter worden de berichten van ‘niet in mijn naam’ druk rondgestuurd.

Het gebruikte actiemiddel blijkt handig om mensen te bereiken die verder af staan van de vaste Vlaamse Bewegerskringen. De actieve deelnemers aan de actie zijn ook jonger dan het publiek dat de zetel verlaat om lezingen en afdelingsactiviteiten bij te wonen.

Gif verspreiden
De campagnevoerders hopen de traditionele pers ten dele te kunnen omzeilen om een ruim publiek te bereiken. De gebruikelijke actiemiddelen dringen maar door naar dat bredere publiek als dagbladen het nieuws overnemen. ‘Di Rupo: niet in mijn naam’ heeft enerzijds de ambitie om andere wegen aan te boren om uit de eigen kring te treden. ‘Anderzijds geeft deze campagne de kans om deels los te komen van de welwillendheid van de pers. Ook wanneer die de andere kant op kijkt, kunnen duizenden mensen worden bereikt door de medewerking van vele campagnevoerders, elk achter hun eigen pc, iPad of laptop. Op deze manier kan iedereen de rol van klein persmedium spelen voor de eigen groep “vrienden”.’

De mogelijkheden zijn groot, maar vragen de actieve inzet van een groep welwillenden. ‘Als 1600 actieve medewerkers kunnen worden aangezet om het medium (internet/Facebook) intensief te gebruiken, biedt deze aanpak de kans het ‘gif’ honderdduizendvoudig te verspreiden en in persoonlijke naam bekenden aan te spreken. Eigenlijk krijgen alle sympathisanten de kans mee te werken aan de uitbouw van een eigen, breed verspreid persmedium. In theorie geeft dat een echte kwantiteitssprong. Of die ook echt wordt gezet, moet nog blijken’, eindigt de analyse met een dringende oproep aan alle tegenstanders van de akkoorden die Di Rupo kon afsluiten.

Meer informatie?
Wie zich in de campagne wil storten vindt alle informatie op http://nl-nl.facebook.com/nietinmijnnaam.

Categorieën
Personen

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Dit is een tijd voor mensen die over grenzen durven nadenken, die grenzen durven stellen en grenzen bewaken’, zegt Mark Elchardus in ‘Over grenzen’. Het werk is ons boek van de week.