Monica maakt ruzie op de markt
Monica De Coninck bracht de tweets van N-VA in verband met de aanval op een moslima in de buurt van Charleroi.
Monica De Coninck bracht de tweets van N-VA in verband met de aanval op een moslima in de buurt van Charleroi.
De meest globale cijfers laten zien dat de ongelijkheid in de wereld afneemt. In de westerse landen neemt ze min of meer toe sinds 1980.
67 procent van de Belgische gezinnen woont ruimer dan de Europese norm. Heeft De Standaard daar een probleem mee?
De immigratiestroom komt niet op gang door de achteruitgang, maar door de vooruitgang van de Derde Wereld. En mensensmokkel bestrijd je niet door legale routes aan te bieden aan een beperkte groep.
De verwijten van ‘deshumanisering’ en ‘beperking van vrije meningsuiting’ zijn grotesk en hysterisch.
We herdenken het geboortejaar van Marx (1818), de verschijning van het Communistisch Manifest (1848) én de verschijning van Schopenhauers ‘Wereld als Wil en Voorstelling (1818).
Een bepaalde linkerzijde ziet de immigratie als een spelletje ‘Schipper mag ik overvaren?’ Hun versie van open grenzen is onmenselijk.
De betoging van leraren en ambtenaren in Brussel was een succes. Philippe Clerick was er niet bij.
Een probleem in het leven geroepen door een eindredacteur, of door de auteur zelf?
Een socialist van de oude school krijgt antwoord van een oudere ex-socialist, ook van de oude school. Dat is een goede basis om tot overeenstemming te komen.
Wie in toeristenbussen investeert wil zoveel mogelijk geld verdienen. Is dat een schande?
Tom Naegels doet wat smalend over Latijn in het onderwijs. Een antwoord van Philippe Clerick.
Mei ’68 was niet feministisch, maar tweeduizend jaar geleden waren er wel al feministen.
Ultraorthodoxe joden mogen een vrouw de hand niet drukken. Heeft dat iets met discriminatie te maken?
Een politieke tegenstander om de haverklap van leugens beschuldigen ondermijnt het democratische debat.
Een bezinning over de oorzaken van de linkse onverdraagzaamheid. Ligt het aan een overdosis idealisme en moralisme? Leeft links meer in een informatiebubbel dan rechts? Kan links zich inleven in rechtse waarden?
John Crombez stelt dat de 15 miljard voor nieuwe straaljagers beter gebruikt kunnen worden om 1100 nieuwe scholen te bouwen. Maar zijn cijfers kloppen niet en zijn uit hun verband gerukt.
Het repartitiessysteem biedt een minder solide basis voor de pensioenen dan het kapitalisatiesysteem. Eigenlijk zou ook links dat moeten begrijpen.
Is er een akkoord in de maak dat oplegt om overal de centrale aanmelding te gebruiken bij schoolinschrijvingen? Dat zou een ernstige bedreiging vormen voor de vrije schoolkeuze.
Walter Zinzen verwerpt het Soedan-rapport van het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen. Maar de oud-VRT-journalist argumenteert zorgvuldig náást de bevindingen van het rapport.
Bestaat er een betere mogelijkheid om correcte procedures te verzekeren dan het afstraffen van procedurefouten met nietigheid? Wie weet het antwoord?
Is een afspiegeling van de bevolking (‘een goede sociale mix’, heet dat gewoonlijk) de eerste prioriteit van Tom Naegels als het om de schoolkeuze gaat?
Het ‘argumentum ad Hitlerum’ wordt dezer dagen veel te weinig gebruikt. Zijn tafelgesprekken bieden nochtans voor elk wat wils.
Joël de Ceulaer vroeg aan 100 prominente Vlamingen wie de grootste Vlaamse intellectueel was. Hij had beter de Elsschotlezingen nageplozen.
Waarom Wouter Beke bleef zeuren over een ontslag waar hij in de verste verte niet op hoopte.
Pro memorie: een resumé van de Francken-rel waar veel journalisten vorig jaar danig door opgewonden raakten, maar waar zit de leugen van Theo Francken eigenlijk?
’t Is een aardig trucje om in discussies een principe te gebruiken dat je zelf verwerpt. Over hoofddoeken achter het loket bijvoorbeeld.
Journalisten kunnen toch zo vindingrijk zijn. Chapeau! Helaas zijn hun trucjes soms wat doorzichtig.
Het Nieuwsblad gebruikt hysterische koppen om een vervroegde kernuitstap te bepleiten.