fbpx


Geluk is: consumeren en amuseren




‘Met de mond belijdt de burger zijn recht op zelfbeschikking, met zijn surfgedrag fungeert hij als bouwstof voor almachtige en dataslurpende techreuzen.’ Dat is een allesomvattende zin uit het nieuwste boek Wij, nihilisten van Hans Schnitzler. Want we denken dat de vrijheid ons kostbaarste goed is, terwijl we uiteindelijk geen vrijheid meer lijken te hebben.

Werelddominantie

Een kleine groep van (high) techbedrijven is erin geslaagd om in heel korte tijd een wereldheerschappij te vestigen. Dat is nooit eerder gezien. Sinds de introductie van de iPhone in 2007 zijn diensten als WhatsApp, Instagram, Snap-Chat of de cloud niet meer weg te denken. In vijftien jaar tijd heeft er een collectieve digitale bekering plaatsgevonden, lezen we op de flaptekst van het boek, die onze levens rigoureus veranderd heeft.
Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Wat zijn de culturele wortels van dit succes?
En kijken we in de spiegel en zien we uiteindelijk alleen maar ‘nerds’?

We zijn allemaal nerds

De supernerds hebben volgens Schnitzler de wereld veroverd omdat zij onze ‘innerlijke nerd’ weten aan te spreken. We scheppen ons immers een perfect wereldje zonder tegenspraak, zonder fricties. Via internetbankieren boeken we een reisje, bestellen we een Uber of een Airbnb en googlen we onze kennis bijeen.
De auteur citeert hierbij ‘De laatste mens’ van Nietzsche: de mens die nog wel ervaringen wil opdoen mits ze maar geen pijn veroorzaken of risico’s met zich meebrengen. Geluk is vooral te vinden in consumptie en amusement.
We vinden geluk in het consumeren en amuseren ons zonder verder engagement – althans nooit met meer dan 140 tekens of een emoji. Risicoloos geklik. We kopen ons te pletter. Terwijl het echte onbehagen in de samenleving verdoken blijft en niet verder benoemd wordt.

Vitalisme

Hoe erg mag dat wel wezen? Schnitzler vindt een belangrijk antwoord in een citaat van Arnon Grunberg: ‘De ambiguïteit van het menselijk bestaan ontkennen, is waar de onverdraagzaamheid begint’. Het internet maakt mensen onverschillig, wakkert polarisatie aan en ontwricht bijgevolg de samenleving en de democratie.

Schnitzler pleit voor een herwaardering van het vitalisme. We zijn méér dan onze browsergeschiedenis of méér dan de likes die we verzamelen. Zoals de auteur schrijft: ‘De kille doelrationaliteit van het dataïsme bevragen en uitdagen, vraagt om een gepaste dosis levenslustige gretigheid.’

Wij nihilisten gaat op zoek hoe we de macht van de Big Tech kunnen beperken en is verkrijgbaar in onze online boekhandel boeken.doorbraak.be

Bestel hier uw exemplaar

 

 

 

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts, cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

Boekenteam

Dit artikel delen


Als abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen. Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw vriend niet genoteerd in de databank.

Commentaren en reacties


Reageren op een artikel? Graag, maar hou het netjes, blijf bij het onderwerp van het artikel en blijf niet eindeloos reageren.  Dit is geen plaats voor scheldpartijen en eindeloze discussies. Niet meer dan 10 reacties per dag per persoon en niet meer dan 3 per artikel graag.  Kijk vooraf even op onze Spelregels en technische problemen
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.