JavaScript is required for this website to work.
Media

Bouw mee aan Doorbraak

Standpunt

Doorbraak redactie3/11/2013Leestijd 2 minuten

Zeven maanden bezig en de boel barst uit z’n voegen. Om het succes van Doorbraak beheersbaar te houden, kunnen we nog wat helpende handen gebruiken en niet alleen schrijvende handen.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Begin april startte www.doorbraak.be versie 2.0. Op dat ogenblik kreeg onze weinig actieve webstek tussen de vijf- en de zevenduizend bezoekers. Net een jaar geleden, in oktober 2012, vonden 7062 surfers de weg naar ons.

Na de heropstart steeg dat bezoekersaantal spectaculair. In oktober 2013 gingen we over de kaap van 60 000 bezoekers. Dat mag groeien genoemd worden. We boden voorbije maand op de kop negentig artikels aan, die diverse thema’s behandelden. Op één dag na (technische probleempjes L) brachten we vanaf de herstart elke dag minstens twee en maximaal vier stukken. Daarbij wordt zowel pijlsnel ingespeeld op de actualiteit als ruimte geboden voor analyse op wat afstand. Doorbraak groeide uit tot een volwaardig mediaproduct.

De klassieke media kijken er overigens niet naast. Doorbraak is ook daar nadrukkelijk aanwezig en wordt door journalisten en politici op de voet gevolgd. Kortom, we zijn er in geslaagd veel dieper door te dringen in het Vlaamse maatschappelijke debat. Vanaf januari zetten we de nieuwe stap door helemaal gratis digitaal te gaan.

Doorbraak, uitgegeven door de vzw Stem in ’t Kapittel, werkt met een vederlichte structuur. Korte beslissingslijnen, weinig tijdverlies met vergaderingen, aanpakken in plaats van aanmodderen. Gezien de aard van het beestje trekken wij vooral schrijvers aan. Maar achter zo’n project zitten niet alleen scherpe pennen.

Om er voor te zorgen dat het almaar groeiend succes beheersbaar blijft, zoeken wij nog wat praktische hulp. De administratie, de promotie, de fondsenwerving (uiteraard!) moeten evenzeer op peil blijven als de inhoud.

Vandaar deze ‘jobaanbieding’: mensen die de overtuiging dat Doorbraak nog sterker moet worden, combineren met enig talent in administratie, promotie of financiële werving en daar een beetje tijd in willen investeren, zijn meer dan welkom om de ploeg te versterken. Een kostwinning kan je bij Doorbraak niet vinden; de vergoeding gebeurt in de vorm van de wetenschap mee te werken aan een broodnodige stem in de Vlaamse mediawereld. Kortom, je kan concreet het Doorbraak-gebouw nog steviger helpen funderen. Tenslotte is Doorbraak geen gewoon persproduct van één of andere mediamastodont, Doorbraak ‘zijn’ gewoon een hele hoop gewone mensen.

Stuur een persoonlijk bericht via twitter, facebook of per mail naar [email protected].

<Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier.>

 

Categorieën

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Dit is een tijd voor mensen die over grenzen durven nadenken, die grenzen durven stellen en grenzen bewaken’, zegt Mark Elchardus in ‘Over grenzen’. Het werk is ons boek van de week.