JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Containerterminals in Antwerpse haven dag en nacht open

Theo Lansloot27/2/2017Leestijd 2 minuten

Grootste terminals werken nu 5 dagen per week dag en nacht. 

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Op 8 januari dit jaar schreef Doorbraak dat de Antwerpse haven in 2016 opnieuw op een recordjaar afstevende. Recente cijfers bevestigen dat. Het aantal behandelde goederen liep vorig jaar op tot ruim 214 miljoen ton, 3 procent meer dan in 2015. Het aantal zeeschepen steeg met 0,7 procent. De groei is vooral te danken aan de containertrafiek. Die steeg met 4,1 procent en haalde zo voor het eerst de kaap van 10 miljoen containers.

Doorbraak wees er ook op dat die groeicijfers in de loop van de jongste jaren verdere ontwikkelingen in de bedrijfsmatige aanpak zouden noodzakelijk maken om de belangrijkste economische motor van Vlaanderen in topconditie te houden. Een recent persbericht van het Havenbedrijf bewijst dat dit ook gebeurt. Zo zullen vanaf 20 maart de containerterminals aan het Deurganckdok op de linkeroever van de Schelde non-stop open zijn. Daarmee willen de terminaloperatoren de stroom van aankomende vrachtauto’s optimaliseren en zo een bijdrage leveren tot het verminderen van de files tijdens de piekuren en dat zowel in Antwerpen als in het Waasland.

MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway verruimen hun openingsuren van 5 u (DP World) en 5.30 u (MPET) non-stop tot zaterdagochtend 5.30 u. Dit betekent dat vrachtvervoerders voortaan elke werkdag ook na 22.30 u hun containers kunnen laden of lossen. Dagelijks rijden zowat 1.700 vrachtauto’s af en aan bij DP World Antwerp Gateway en 2.600 bij MPET. Analyses hebben uitgewezen dat de concentratie van het aantal vrachtwagens op beide terminals begint toe te nemen vanaf 11 u, met een piek om 17 u. Vanaf 19u30 neemt die af. Door de chauffeurs toe te laten ook ’s nachts te lossen of te laden, worden de daluren aanzienlijk uitgebreid en kunnen de operatoren hun dienstverlening verbeteren.

Dirk Oellibrandt, directeur-generaal MPET, hoopt dat de logistieke keten massaal mee op de kar springt. Dit zal ook wel, want de wegvervoerders waren al vragende partij. Ook zijn tal van bevrachters bereid hun openingsuren aan de nieuwe regeling aan te passen. Het initiatief voor de verruiming komt dus van de terminaloperatoren, samen met de ook in Antwerpen gevestigde Mediterranean Shipping Company Belgium N.V , een van de wereldwijd grootste scheepvaartmaatschappijen. Het wordt gedragen en ondersteund binnen de ruime havengemeenschap.

Van groot belang is dat de nodige administratieve regelingen voor de containers, zoals de vooraanmelding en de vrijstelling, op voorhand in orde worden gebracht met de douane die niet non-stop werkt. De ACV-vakbond vroeg om voorafgaand overleg omtrent het loon van de vrachtwagenchauffeurs die ’s nachts werken. Volgens Chris Coeck, manager strategie & analyse Havenbedrijf Antwerpen, kan het nachtelijk openstellen van de terminals een doorbraak betekenen voor het verkeer in en de bereikbaarheid van de haven. Het Havenbedrijf rekent er ook op dat de nieuwe regeling in belangrijke mate positief op het bedrijfsresultaat zal inwerken.

 

Foto: (c) Reporters

 

Categorieën

Theo Lansloot (1931 -2020) was licentiaat handels- en financiële wetenschappen. Hij was als ambassadeur op rust publicist bij verschillende media. Door zijn professionele achtergrond was hij welbeslagen inzake diplomatie en internationale politiek. Ook volgde Theo de verhoudingen tussen Nederland en Vlaanderen op de voet.

Commentaren en reacties