JavaScript is required for this website to work.
post

Culinistiek

Frank Thevissen15/5/2013Leestijd 2 minuten

We zijn er niet trots op, maar we moeten het deemoedig toegeven: de mediacritici in Vlaanderen hebben het pleit definitief verloren.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Prominente hoofdredacteuren van dit land hebben de afgelopen maanden immers unaniem en onafhankelijk van elkaar hun oordeel geveld. Yves Desmet: ‘Er zijn dagen dat we wereldkranten maken'(12/11/2012); Kris Hoflack: ‘Nog nooit in de geschiedenis van de Vlaamse pers was de kwaliteit zo hoog’ (22/02/2013); Luc Rademakers ‘Vlaamse media kunnen journalistiek het verschil maken, excelleren daarin zelfs’ (06/05/2013).

De bevestiging van al deze rake beweringen kwam uit journalistiek gidsland Nederland. ‘Volledig akkoord met de collega’s: het gaat goed met de Vlaamse journalistiek’, twitterde de hoofdredacteur vanuit het kantoor van de leidinggevende ‘als-het-in-NRC-staat-is-het-juist’-krant. Afgelopen dus met het gesomber en gemopper over de verschraling en de verkleutering van de journalistiek in Vlaanderen. De Vlaamse hoofdredacteuren zullen het tot vervelens toe blijven herhalen en desnoods met verbaal geweld aan ons verstand brengen: Vlaanderen heeft het walhalla van de journalistiek bereikt en bijgevolg hoeven we, samen met de Vlaamse mediaminister, niet langer het hoofd te breken over hoe we verder aan de journalistieke weg zullen timmeren.

Dat betekent evenwel dat de journalistieke concurrentie in de toekomst op nieuwe fronten zal worden beslecht. Mediabedrijven zijn trouwens al een tijd op zoek naar een nieuwe USP (Unique Selling Proposition) om zich van elkaar te blijven onderscheiden. Indien u de afgelopen jaren goed heeft opgelet, u uw wijnvoorraad via de bestelbonnen van Knack en De Standaard op peil heeft gehouden en u, dankzij De Morgen, alle mokken van Jeroen Meus zorgvuldig hebt verzameld, dan weet u dat de toekomst van de journalistiek zal worden beslecht op het terrein van de ‘culinistiek’.

In 2009 werd deze contaminatie geïntroduceerd om de culinaire verwevenheid tussen journalisten en politici te typeren. Maar het begrip kreeg ondertussen een steeds ruimere betekenis. De meest recente journalistieke culinistieke innovatie komt evenwel uit gidsland Nederland. Daar opende begin maart, in de spuuglelijke gebouwen van de voormalige Amsterdamse optiebeurs, NRC Restaurant zijn deuren. Jawel, het culinaire verlengstuk, van de gelijknamige ‘als-het-in-NRC-staat-is-het-juist’-krant. Zelfs de menukaart werd door de krant vormgegeven. Nadeel van deze opgemerkte merkextensie is evenwel dat de concurrentie er ongestoord kan binnenwandelen.

En dat deed dus Mac van Dinther, culinair journalist bij de Volkskrant. Die tracteerde de ‘als-het-in-NRC-staat-is-het-juist’-krant onlangs in ‘de-Volkskrant-is-niet-betrouwbaar’-krant op … een koekje van eigen deeg onder de neerbuigende titel: ‘Als kantine zal NRC Restaurant wel voldoen, maar als restaurant komt het een hoop te kort’. Kortom, er is nog werk aan de winkel in het kwaliteitssegment van de journalistiek. Waar wachten de verzamelde Vlaamse hoofdredacteuren op?

Frank Thevissen (1962) is doctor in de communicatiewetenschappen en was tot 2008 als hoofddocent strategische communicatie verbonden aan de VUB. Hij is de ontwikkelaar van De Stemmenkampioen en publiceerde o.a. 'Media en journalistiek in Vlaanderen: kritisch doorgelicht', 'De vierde onmacht: journalisten, politici en critici over media en journalistiek' en 'Het is maar een peiling'.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.