Binnenland, Cultuur
Logo Vlaamse overheid

Cultuursector leeft subsidievoorwaarde niet na

‘Zijn culturele organisaties en instellingen niet trots op Vlaanderen?’, vragen Vlaams Parlementsleden Marius Meremans en Cathy Coudyser van N-VA zich af. Op een voetbal- of wielertruitje staat de naam van de ploeg en sponsor en daarom zouden ook Vlaamse gesubsidieerde cultuurhuizen het logo van de Vlaamse overheid moeten vermelden. Toch blijkt uit eigen onderzoek van Meremans en Coudyser dat het naleven van deze regel eerder de uitzondering dan de regel is.

‘Met iedere instelling of vereniging werd overeengekomen om bij elke communicatie, dus ook op de website, gebruik te maken van het logo van de Vlaamse overheid’, stellen zij. ‘Afspraken zijn er om nageleefd te worden, ook binnen de cultuursector. Enerzijds heeft elke bezoeker het recht om te kunnen weten of een organisatie ondersteund wordt door de Vlaamse overheid. Anderzijds is Vlaanderen trots op zijn culturele instellingen die onze rijke geschiedenis en vakmanschap tonen. Deze instellingen zouden even trots moeten zijn dat zij de opdracht mogen vervullen om die geschiedenis en kunde te tonen, zeker op internationaal vlak, waar deze instellingen Vlaanderen als culturele regio op de kaart zetten en onze beste ambassadeurs zijn’, zeggen Meremans en Coudyser.

Sociaal-cultureel-werk

Binnen het sociaal-cultureel werk blijkt het gebruik van het logo echt schrijnend’, stelde Meremans vast. ‘Het zou nochtans evident moeten zijn dat zij bijdragen aan Vlaamse gemeenschapsvorming.’

‘Momenteel worden 124 sociaal-culturele organisaties gesubsidieerd voor de beleidsperiode 2016-2020’, zegt Meremans. ‘Bijna de helft van deze organisaties maken op hun website momenteel geen vermelding van het logo van de Vlaamse overheid. Bij de werksoorten gespecialiseerde vormingsinstellingen (82%), verenigingen (68,5%) en bewegingen (55,7%) wordt het logo het minst vermeld.’

‘Opvallend is ook dat sommige organisaties onder partners wel verwijzen naar andere overheden (de provincies of ‘met de steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking’), maar geen melding maken van de Vlaamse overheid’, merkt Meremans op. Volgens sociaal-culturele organisaties staan er in het decreet geen duidelijke richtlijnen over de logovermelding en gebruiken ze het logo daarom momenteel niet systematisch.

In de kunstensector onderzocht Meremans 40 willekeurige website van de 207 organisaties die een structurele werkingssubsidie ontvangen. ‘Binnen de kunstensector lijkt het dat de subsidievoorwaarde beter nageleefd wordt. 60% van de websites van de kunstenorganisaties die onderzocht werden, maakten een vermelding naar de Vlaamse overheid via het nieuwe logo.’

Cultureel-erfgoedsector

In de cultureel-erfgoedsector onderzocht Coudyser de websites van al de landelijke musea, de culturele archiefinstellingen, de instellingen van de Vlaamse Gemeenschap, de internationale samenwerkingsverbanden en de landelijke organisaties volkscultuur en landelijke expertisecentra voor cultureel-erfgoed.

Coudyser: ‘Binnen de cultureel-erfgoedsector wordt de subsidievoorwaarde relatief goed opgevolgd. Quasi alle culturele archiefinstellingen hebben op hun website een vermelding van het logo van de Vlaamse overheid. “Slechts” één vijfde van de musea vermeldt het logo van de Vlaamse gemeenschap niet.’

Vlaamse identiteit uitdragen

Coudyser en Meremans zullen Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) aansporen om beter toe te kijken op het naleven van deze subsidievoorwaarde. Ze willen ook weten welke pistes hij nog heeft om de Vlaamse cultuurinstellingen op een positieve manier aan te sporen hun Vlaamse opdracht en identiteit uit te dragen.

 

 

Reacties

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans