JavaScript is required for this website to work.
Communautair

Dat is logisch

Sociale mediacampagne voor V-partijen

Karl Drabbe20/5/2014Leestijd 4 minuten

www.datislogisch.be [http://www.datislogisch.be] probeert met rationele argumenten, geïllustreerd met moderne infografieken zwevende kiezers te overtuigen om op 25 mei voor een V-partij te stemmen. Wie of wat zit daarachter?

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Wie weet op wie te stemmen op 25 mei, laat zich in deze laatste dagen voor het uur U niet meer verleiden door deze of gene argumenten. Misschien dat het emotionele discours van de non-campagne van CD&V enkele kartelkiezers wil doen overhellen naar een oranje keuze. Maar veel speelruimte is er niet bij wie in feite al gekozen heeft, nog voor de verkiezingen plaatsvinden.

Iedereen weet dat de strijd pas de laatste week wordt gestreden. Politieke partijen zullen deze week – meer dan ooit – de grote kanonnen inzetten om de zwevende kiezer – toch tot eenvijfde van het Vlaamse kiezerscorps – in te lijven en zo het verschil te maken op 25 mei. Voor N-VA weten we na de peilingen van De Morgen van gisteren (in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen) dat het kantje-boordje wordt. Globaal meer dan 30% halen, is de boodschap. Minder is verlies.

Als we het goed begrepen hebben, start de Vlaams-nationalistische partij op 24 mei met een ’thunderclap’-sessie om binnen de reikwijdte van de sociale media niet overtuigde dan wel zwevende kiezers te overtuigen van het N-VA-model. Het Vlaams Belang zou iets gelijkaardigs op het getouw hebben gezet. Afwachten.

Maar er zijn kapers op de kust. Concurrenten. Of toch niet? Op Twitter werd gisteren al gesuggereerd dat de gloednieuwe propagandawebsite www.datislogisch.be een initiatief zou zijn van de N-VA. De collega’s van Newsmonkey wisten te zeggen dat noch N-VA noch Vlaams Belang achter het initiatief zitten.

Het gaat hier om een website die propaganda voert en argumenten aanbrengt voor een ‘V’-stem, lees: een stem voor een V-partij; N-VA of Vlaams Belang dus, en bij uitbreding – in West-Vlaanderen – de LDD. Het gaat om vijf objectief sterke argumenten. Te soft voor het Vlaams Belang – waar Steven Utsi de studiedienst leidt; te hard voor de N-VA die nu meer dan ooit schijnt te mikken op een sociaaleconomische herstelregering. De site www.datislogisch.be is té commmunautair gekleurd. Met een argument als ‘wij, 6,35 miljoen Vlamingen betalen elk jaar 16 miljard euro aan de Franstaligen’ appeleer je nog aan het N-VA-kiespubliek van toen de bestelwagens met eurobiljetten nog naar de scheepsliften van Strépy reden, maar dat is toch lang geleden.

Opvallend is, dat net dit standpunt – de transfers ter waarde van 16 miljard – van de Leuvense denktank Vives komen. Zit Vives achter deze socialemediacampagne? Onmogelijk. Het is niet de bedoeling van een economische universitaire denktank – Vlaams Instituut voor Economie en Samenleving – om de publieke opinie te kneden of te vormen, en al zeker niet vlak voor verkiezingen. Ook al maakt Bart Maddens – medewerker van deze opiniesite – er deel van uit, en werd hij de voorbije dagen in de schrijvende pers te pas en vooral te onpas ‘N-VA-ideoloog’ genoemd.

Vraag is dus – met de collega’s van Newsmonkey – wie er achter www.datislogisch.be zit. De argumenten van de site houden steek. Ze zijn economisch onderbouwd. En op enkele taalfouten na, ook plausibel. Rationeel. Niet militant, wel appellerend aan het gezond verstand. We kunnen dit dus moeilijk in de hoek van de traditionele Vlaamse Beweging zoeken. Niet het ‘kartel’ Vlaamse Volksbeweging-Taal-Aktie-Komitee m.a.w. En daarbuiten is er niet veel (meer) dat ‘beweegt’.

Elders gezocht dus. N-VA én Belang zeggen – voor een keer – uni sono ‘wir haben es nicht gewusst’. Maar wie zijn dan de boosdoeners? VOKA misschien, de ‘baas’ van de N-VA, zoals De Wever zich ooit liet ontvallen? Het lijkt me sterk. Hoe professioneel ook – de infographics, waar ook N-VA graag mee werkt, vallen op – VOKA zou een andere ‘stijl’ hanteren.

Een site bouwen, een of meerdere copywriters inhuren, een adres aanschaffen – Newsmonkey stelde vast dat het Antwerpse marketingbureau Ten de url vastlegde, op zich betekent dat niets, zij hebben ervaring terzake, een klant niet noodzakelijk, maar anderzijds voerde Ten in 2006 wel de campagne voor CD&V/N-VA in Antwerpen – … het kost allemaal geld.

Dus: de initiatiefnemers kennen iets van macro-economie én hebben centen. In die richting moeten we zoeken. Als het VOKA niet is, blijft over: het Fonds voor Vlaanderen, Pro Flandria, of gewoon: enkele (Antwerpse?) ondernemers die de campagne in een bepaalde richting willen duwen. Zoals Bruno Segers met een veertigtal gelijkgestemde ondernemers geprobeerd heeft net voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, met een ‘mysterieuze’ paginagrote advertentie in enkele kranten. Alleen: wie bereik je anno vandaag nog met kranten, en zijn sociale media niet veel efficiënter?

Het Fonds voor Vlaanderen dan. Een soort bijhuis van de Vlaamse Volksbeweging, dat is opgericht ‘met als doel geld in te zamelen en aan te wenden voor de ondersteuning van initiatieven, genomen door individuen of verenigingen, die: (1) de Vlaamse ontplooiïng en het Vlaamse zelfbestuur bevorderen, (2) de Vlaamse bewustwording bewerken bij het brede publiek, of (3) Vlaanderen als Staat in Europa kenbaar maken bij de internationale gemeenschap.

Alleen, bij het Fonds voor Vlaanderen ontkent iedereen die we kenden en contacteerden. ‘Niets mee te maken’, luidt het daar. Bij Pro Flandria – een netwerk van Vlaamse academici en ondernemers, waarvan je je de vraag kunt stellen of het – o.a. door zijn geheimzinnigheid – een loge is, dan wel een lobby van enkele kapitaalkrachtige conservatief-liberale Vlamingen (enfin, het N-VA-publiek, quoi) – klinkt eenzelfde geluid: ‘interessant initiatief, we hadden er zelf moeten opkomen, maar geen idee wie hier achter schuilt’.

Onze zoektocht leidt voorlopig tot weinig meer dan dat een of meerdere figuren, al dan niet uit de klassieke, dan wel georganiseerde Vlaamse Beweging, het nodige geld op tafel legde(n) om zich te omringen met economen die aan de hand van relevante bronnen (Planbureau, Vives …) een argumentarium op te bouwen pro zelfbestuur voor Vlaanderen. En dus – op 25 mei – pro een stem voor een V-partij. Da’s toch logisch? Het had evengoed van Doorbraak kunnen komen … Tja, waarom niet?!

Onze zoektocht naar de ‘boosdoeners’ gaat verder. Wordt vervolgd!

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

Mathijs Schiffers beschrijft in ‘Brexit, Brussel, Brabant’ op een verstaanbare manier het reilen en zeilen van de Europese Unie. Het werk is ons boek van de week, verkrijgbaar tegen een voordeelprijs.