JavaScript is required for this website to work.
post

De bruine onderbroekenlol van het carnaval in Aalst

opinie

Evert van Wijk17/2/2013Leestijd 2 minuten

In Aalst zette Vlaanderen zich volgens Evert van Wijk ‘internationaal te kak’. Carnaval is geen vrijbrief om zich alles te kunnen veroorloven.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

‘Over smaak valt niet te twisten’, luidt een bekend gezegde. Maar is dat eigenlijk wel zo. Je hebt immers goede muziek, slechte muziek, goede kunst, slechte kunst, goede humor en slechte humor, enzovoort Naar mijn overtuiging valt dat Nazi-gedoe in de carnavalsstoet van Aalst thuis te brengen in de laatste categorie.


‘Hoge bomen vangen veel wind’, is een ander bekend gezegde.. Mensen met publieke functies, zoals politici moeten tegen een stootje kunnen. Toen vorig jaar tijdens de carnavalsoptocht in Aalst de torenpoepers centraal stonden, was dat heel begrijpelijk. Daar is carnaval voor. Gebeurtenissen, liefst uitglijders, op een ludieke manier uitvergroten. Als hoge boom lig je nu eenmaal onder het vergrootglas en moet je er tegen kunnen dat met je de draak wordt gestoken.


Maar waar vinden de grapjassenvan die Nazi-act de aanleiding om Bart De Wever met een Nazi te vergelijken? Zo ver mij bekend heeft hij nooit een opmerking gemaakt die hem zouden kunnen bestempelen als iemand die dictatoriaal gedrag vertoont of die anderen discrimineert op basis van huidskleur, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid of wat dan ook? In die zin zou het net zo belachelijk zijn om zonder enige aanleiding een organisatie als Gaia te beschuldigen van dierenmishandeling?


Nee, carnaval moet leuk blijven. Dat is het volgens mij niet als mensen het als vrijbrief gaan beschouwen om gratuite anderen met iets te associëren waar in de verste verte geen aanleiding toe is. Het neveneffect is dat Vlaanderen zichzelf met deze mislukte bruine onderbroekenlol internationaal te kak zet.


Mede door de brief van Unesco die de Nazi-act ook kwetsbaar achtte voor de Holocaust-slachtoffers, haalde het item de buitenlandse journaals. De nieuwslezer van het NOS-journaal gaf aan, te oordelen aan zijn non-verbale communicatie, de humor ervan ook niet goed te begrijpen. Met een meewarig gezicht meldde hij dat deze Nazi-clowns zich hadden laten inspireren door de Britse tv-reeks Allo, Allo. Maar is dat niet juist een persiflage op het Franse verzet en de Duitse domheid? In de verste verte is daar geen overeenkomst in te bedenken, tenzij het Duitse uniform.


Uiteindelijk reageerde ook de Vlaamse minister van Cultuur, Joke Schauvliege, op deze farce. Ze kon ook moeilijk anders na die brief van Unesco. Maar in plaats van vraagtekens te zetten bij de goede smaak om een volstrekt democratische partij als NVA en Bart De Wever te vergelijken met één van de verschrikkelijkste dictatoriale regimes die de mensheid ooit heeft gekend, hield ze zich op de vlakte. Tja, hoe noemen we dat ook weer? Gebrek aan politieke moed?


De Nederlander Evert van Wijk woont al zo’n twintig jaar in België. Hij is mediatrainer en schreef meerdere boeken, onder meer ‘Waarom Belgen niet kunnen voetballen en Nederlanders nooit wereldkampioen worden’ (2010).


 

Evert van Wijk (1954) is CEO van https://www.mediatrainingbenelux.nl en https://www.mediatraining.be . Hij woont en werkt afwisselend in België, Nederland en Ierland. Hij is auteur van diverse boeken over cultuurverschillen België-Nederland. Hij houdt daarover ook een blog bij op https://cultuurverschillenbelgienederland.nl

Commentaren en reacties