fbpx


Filosofie, Onderwijs

De laatste levensles voor jongeren die niet willen deugen

Studenten spelen videogames en genieten van vrouwelijk schoon


deugen

In deel 1 en deel 2 van dit drieluik onderzochten wij waarom mensen überhaupt willen studeren. Naast leergierigheid en de geldelijke waarde van de kennis, is dat vaak de zucht naar een ervaring: ‘Ik heb geleefd, op mezelf gewoond, ben rebels geweest, heb achter de vrouwen aangezeten. Om dit te kunnen beleven steek ik mezelf in de schulden. Maar aan deze ervaring kan ik ten minste terugdenken wanneer ik de rest van mijn leven opdeel in uren die ik verkoop aan een baas.’ Ook…

Niet ingelogd - Plus artikel - log in of neem een gratis maandabonnement

U hebt een plus artikel ontdekt. We houden plus-artikels exclusief voor onze abonnees. Maar uiteraard willen we ook graag dat u kennismaakt met Doorbraak. Daarom geven we onze nieuwe lezers met plezier een maandabonnement cadeau. Zonder enige verplichting of betaling. Per email adres kunnen we slechts één proefabonnement geven.

(Proef)abonnement reeds verlopen? Dan kan u hier abonneren.


U hebt reeds een geldig (proef)abonnement, maar toch krijgt u het artikel niet volledig te zien? Werk uw gegevens bij voor deze browser.

Start hieronder de procedure voor een gratis maandabonnement





Was u al geregistreerd bij Doorbraak? Log dan hieronder in bij Doorbraak.

U kan aanmelden via uw e-mail adres en wachtwoord of via uw account bij sociale media als u daar hetzelfde e-mail adres hebt.








Wachtwoord vergeten of nog geen account?

Geef hieronder uw e-mail adres en uw naam en we maken automatisch een nieuw account aan of we sturen u een e-mailtje met een link om automatisch in te loggen en/of een nieuw wachtwoord te vragen.

Uw Abonnement is (bijna) verlopen (of uw browser moet bijgewerkt worden)

Uw abonnement is helaas verlopen. Maar u mag nog enkele dagen verder lezen. Brengt u wel snel uw abonnement in orde? Dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Heeft u een maandelijks abonnement of heeft u reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw abonnement bij voor deze browser en u leest zo weer verder.

Uw (proef)abonnement is verlopen (of uw browser weet nog niet van de vernieuwing)

Uw (proef)abonnement is helaas al meer dan 7 dagen verlopen . Als uw abonnementshernieuwing al (automatisch) gebeurd is, dan moet u allicht uw gegevens bijwerken voor deze browser. Zoniet, dan kan u snel een abonnement nemen, dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw gegevens bij voor deze browser of check uw profiel.


In deel 1 en deel 2 van dit drieluik onderzochten wij waarom mensen überhaupt willen studeren. Naast leergierigheid en de geldelijke waarde van de kennis, is dat vaak de zucht naar een ervaring: ‘Ik heb geleefd, op mezelf gewoond, ben rebels geweest, heb achter de vrouwen aangezeten. Om dit te kunnen beleven steek ik mezelf in de schulden. Maar aan deze ervaring kan ik ten minste terugdenken wanneer ik de rest van mijn leven opdeel in uren die ik verkoop aan een baas.’ Ook is studeren voor velen een stukje profileringsdrang: ‘Ik ben wat slimmer dan die laagopgeleide van tegenover.’ Zelfs al verdient een loodgieter waarschijnlijk beter dan iemand die is opgeleid in — daar is ‘ie weer — deugkunde (over dit laatste discussieerde ik in een podcast met de bekendste loodgieter in Vlaanderen, Dries van Langenhove).

Het verkennen van het andere geslacht hoort bij die levensfase. Tijdens de adolescentie vormen zich belangrijke persoonlijkheidsaspecten. Inclusief de hormonale en reflexmatige bedrading van de hersenen. Ongetwijfeld is het seksleven hier deel van. Wie al te lang wacht met het cultiveren van deze bedrading, zal mogelijk nooit volledig in de ervaring staan. Of althans op grotere afstand ervan.

Antifysieke samenleving en kille afstandelijkheid

Tel hier de antifysicaliteit van onze samenleving bij op, waarin kinderen vaak niet meer mogen stoeien omdat dit als ‘wild’ gedrag wordt gezien. Bijna alle diersoorten stoeien. Vermoedelijk legt dit gedrag de basis waarop later, zowel tijdens seksualiteit als tijdens serieuze gevechtssituaties, op wordt teruggegrepen. Als je nooit hebt gestoeid, dan voel je ook niet aan wat nog wel kan en waar je de ander pijn begint te doen. Dit maakt onzeker.

Noordwest-Europese vrouwen zijn enerzijds enorm bevrijd, al sinds Dolle Mina en de achtenzestigrevolutie. Hierdoor zijn ze soms helaas ook een beetje plat. In de zin dat seks voor hen veel magie heeft verloren. Dit past bij de Nederlandse protestantse inborst. Daar is geen plaats voor het mysterie. Alles moet worden ontmaskerd, teruggebracht tot zijn naakte essentie. Soms brengt dat protestantisme ook weer een bepaald puritanisme mee, een soort kille afstandelijkheid — sommigen hebben al met hun dertigste een kort pittig kapsel. Een gepassioneerde man met een poëtische, bijna Latijnse ziel heeft het vaak lastig met Hollandse vrouwen. Velen van hen zijn uiteindelijk toch van de spruitjes en gestampte pot.

Buiten gebaande paden treden

Wat betreft het opdoen van ervaringen is het nuttig om open te staan voor ontmoetingen met het andere geslacht buiten de gebaande paden. Zo bestaat er de online hiërarchie van videogames. En als je een beetje goed speelt dan blijven mensen om je heen kleven. Vanzelf ontstaan er gesprekken over inhoud op niveau. Dit bracht uw auteur met vrouwen van allerlei pluimage in contact. Je wisselt wat foto’s en brieven uit en van het één komt het ander.

De studententijd bracht uw auteur zo in München, Sāo Paulo, Parijs en Montréal. Zelfs een dame uit Taiwan kwam op bezoek. We bezochten niet alleen Amsterdam, maar trokken ook door de zompige Gelderse graslanden. Sowieso leidden deze dames veel realistischer levens dan de studentikoze types in mijn omgeving. Sommigen waren drie of vier jaar ouder en hadden al een fulltime baan. Ze kenden het klappen van de zweep van de grootstedelijke multiculturele samenleving en hadden zelf een multiculturele achtergrond. Intiem vertrouwd met de harde realiteit had de progressieve propaganda weinig vat op hen. Godzijdank vereisten de gesprekken geen conformisme aan politieke correctheid.

Is afwijzing een probleem?

Een bijkomend voordeel is dat je op het internet vrijer over gevoelens kunt praten. Bij afwijzing is er immers toch geen man overboord. Dat is bij leeftijdsgenoten die je regelmatig ziet veel pijnlijker. Het daten van internationale vrouwen tijdens mijn studententijd is waarschijnlijk de beste vorming die ik heb genoten. Ze hangt echter sterk samen met de internetcultuur zoals die tussen 2004 en 2011 bestond. Vandaag, is mijn indruk, is die toch wat meer paranoïde, zeker internationaal. En online videogames speel je nu samen met vreemden die nauwelijks wat achterlaten. Het kan echter zijn dat dit samenhangt met het type spellen dat vandaag mijn voorkeur heeft en mogelijk inmiddels uit de mode zijn geraakt. Ook biedt deze levensfase geen tijd om in clans rond te hangen.

Paradox van de aantrekkingskracht

Vrouwen zijn geëmancipeerd, verdienen vaak meer dan mannen en zijn ook hoger opgeleid. Toch blijven velen conformistisch ingesteld. Ze zoeken goedkeuring van het sociale systeem. Dat is evolutionair gezien logisch. Als ze zwanger zijn, zijn vrouwen immers kwetsbaarder en aangewezen op de groep. Maar evolutionair is deze eigenschap ook funest. Iedereen zou dan namelijk in zijn eigen kliekje blijven. En zo zou er nooit verse genetische input van buiten komen. Dit leidt tot de paradox dat vrouwen het enerzijds háten wanneer de stabiele hiërarchie doorbroken wordt, maar dat er tegelijk een erotische aantrekkingskracht uitgaat van de man die deze destabiliserende impuls vertegenwoordigt. Ze trouwen met de witte ridder, maar willen seks met de zwarte ridder, zoiets.

Wie als man een grote mond heeft, een beetje recalcitrant is en wat slimme opmerkingen maakt, valt al snel op en is voor vrouwen spannend en interessant. Masculiniteit valt zeker niet alleen samen met geld en status. Masculiniteit kun je ook putten uit kwaliteiten als intelligentie, gevatheid, onbeschroomdheid en een onafhankelijke geest. Die kwaliteiten zullen waarschijnlijk schaarser worden en dus in waarde stijgen naarmate meer mannen zich aanpassen aan de gefeminiseerde economie. De ‘gefeminiseerde economie’ beduidt dat relatiemanagement en glibberig doen op kantoor is verheven boven de fysieke productie in de fabriekshal. Om te stijgen of te dalen in maatschappelijke hiërarchieën, is de sociale kant belangrijker dan de technische.

Tot slot nog vier belangrijke tips. Durf te kiezen voor pure inhoud, durf ‘sage wisdom’ in de wind te slaan, vermijd verslavende middelen en onthoud de metafoor van de videogame.

Videogames als metafoor voor het leven

Aanvangend met het laatste: een videogame biedt een adequate metafoor voor het leven. De eerste keer dat je een situatie doorspeelt, doe je het vaak zo slecht nog niet. Alles is nieuw, je bent op je hoede en je bent nieuwsgierig. De tweede en derde keer denk je dat je het al wel weet. Je gaat op de automatische piloot, slaat stappen over en wordt slordig. Je rent op je doel af en trapt juist dan in de vallen die je eerst zorgvuldig vermeed. Een mens kan zich optrekken aan deze vergelijking met de gedachte dat je het lang niet gek doet in je leven. Wie levenssituaties opnieuw zou mogen spelen, doet het wellicht niet eens beter.

Op de middelbare school verweet een studiegenoot mij ‘close minded’ te zijn, omdat ondergetekende het gebruik van drank en drugs afwees. ‘Je moet het geprobeerd hebben, anders kun je er niet over oordelen.’ Mijn antwoord was dat elke junk die in de goot ligt, dit ooit dacht. Het laatste standpunt is bewaarheid — helaas ging de betreffende al snel bergafwaarts.

Studiekeuze

Uw auteur werd ooit door de Commissaris van de Koning (Gelderland) gevraagd waarom er was gekozen voor studies in geschiedenis en filosofie. Op het antwoord, dat dit was vanwege intrinsieke motivatie, had hij eigenlijk geen respons. Behalve dan dat dit een goede reden was. Qua master Geschiedenis bood de Radboud Universiteit de keuze tussen actuele, politieke, en hardcore geschiedenis. Het laatste draaide rond Rome in de Oudheid en Middeleeuwen. Bij die andere opties zou je bijvoorbeeld stage lopen op de Tweede Kamer. Mijn redenering was dat het beter zou zijn om puur voor de inhoud te gaan en zo’n stage te regelen na de studie. Bijvoorbeeld via politieke connecties in plaats van het academische netwerk.

Dan, ‘sage wisdom’. In 2012 nam ondergetekende deel aan het tv-programma Premier Gezocht. Mijn ‘coach’ daar was Marc Lammers, een succesvolle hockeycoach. Zijn leraar Engels zei ooit dat er niets van hem zou terechtkomen. Jaren later ging hij terug met een fles wijn om de leraar te bedanken. Die afwijzing had hem namelijk de drive gegeven om tóch wat te bereiken. Al snel wees Lammers mij af en ging verder met een studente wier kwalificatie bestond uit het meetoeren met een busreis van GroenLinks. Gelukkig maakte die afwijzing weinig uit omdat mijn traineeship in het Brusselse eurocratencircus later die maand zou beginnen.

Tot besluit

Mocht iemand zeggen: ‘Sid, wie ben jij om anderen levensadvies te geven? Is jouw leven perfect?’ Dan is het antwoord eerlijk dat mijn leven beslist niet perfect is. Uw auteur behield enige zelfbeschikking zonder daarvoor te hoeven deugen — een donateur steunde dit niet-deugen zelfs met 1000 euro — dat is het doel van dit advies.

[ARForms id=103]

Sid Lukkassen

Sid Lukkassen (1987) studeerde geschiedenis en filosofie. Hij is onafhankelijk denker, vrijwillig bestuurslid van de Vlaamse Club Brussel en inspirator van De Nieuwe Zuil. Hij schreef onder andere 'Avondland en identiteit' en 'Levenslust en Doodsdrift'. Hij promoveerde op 'De Democratie en haar Media'.