JavaScript is required for this website to work.
post

‘De laatste vijf jaar sprak ik mijn directeur niet’

Onderwijs in Nederland

Karin Dedecker9/11/2013Leestijd 2 minuten

Ook Vlaanderen wil grootschalige scholen. Nederland heeft er ervaring mee.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Het lerareninitiatief ‘De werkvloer’ wil het debat over onderwijshervormingen voeden vanuit de praktijk. Op de webstek verscheen deze week een onderwijsgetuigenis die Vlaanderen zeker kan inspireren.

Ton Lamers doceerde tot een jaar geleden in een Eindhovense schoolgemeenschap. Een cruciaal punt uit zijn getuigenis betreft de schaalvergroting. ‘In mijn ervaring zijn de gevolgen van zulke schaalvergrotingen alleen maar desastreus geweest. Kleine schooltjes, alle met een eigen identiteit, werden op één hoop geveegd en met een “vernieuwend” onderwijskundig sausje overgegoten dat vooral moest verhullen dat het in de eerste plaats om een grote besparingsoefening ging. Kinderen, en zeker kinderen met gedragsproblemen en leermoeilijkheden, voelen zich veel meer op hun gemak als zij enkele duidelijke aanspreekpunten en directe contacten hebben. In mastodontscholen maskeren ze hun onzekerheid veel meer door negatief compensatiegedrag, waarmee ze bestaande vooroordelen bevestigen.’

Ton Lamers gaat verder in zijn persoonlijke getuigenis: ‘De laatste vijf jaar werkte ik op een scholengemeenschap met 2500 leerlingen en ongeveer 300 docenten. Hoewel de directeur mijn lokaal dagelijks passeerde, hebben we elkaar nog nooit gesproken. De organisatie is volgens bedrijfskundig model opgezet. Voor deze manager was ik slechts één werknemer van de vele. Kortom: hij had wel belangrijkere zaken aan het hoofd. De eerste jaren van deze nieuwe scholengemeenschap waren rampzalig. De schoolleiding verdedigde te vuur en te zwaard hun visie op het onderwijs en de in hun ogen kleinschalige organisatie. Als het mijn leerlingen of mijn vak betrof heb ik mijn kritiek nooit onder stoelen of banken gestoken. Ten aanzien van de werkomgeving en werkomstandigheden voor mijn collega’s en mijn leerlingen heb ik hierdoor positieve verbeteringen bereikt.‘

U kan een en ander nalezen op de webstek van De Werkvloer.

<Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier.>

 

Personen
Commentaren en reacties