Advertentie
Buitenland, Europa
brexit

De strijd tegen brexit wordt opgevoerd

‘De vlag van de Europese Unie is het eerste teken dat je iemand bent waarmee ze geen gesprek willen aangaan’. Aan het woord is het hoofd van de Best of Britain-campagne. Best of Britain is een pressiegroep die het resultaat van het referendum over brexit wil omkeren. De groep verkreeg de nationale aandacht toen The Daily Telegraph in februari een kritisch hoofdartikel wijdde aan Best of Britain. Het dagblad bracht aan het licht dat de groep fondsen ontvangt van onder meer George Soros en de voormalige olympische roeier en zakenman Stephen Peel.

De boer op tegen brexit!

Het medium Politico bezocht een trainingsessie van Best of Britain. De groepering traint vrijwilligers om de straat op te gaan en in gesprek te gaan met aanhangers van de brexit. ‘De meerderheid van mijn vrienden zijn Remain-kiezers en alleen met hen lopen praten gaat de zaak niet echt vooruit helpen’, vertelt een van de aanwezigen aan de reporter. De campagne is gebaseerd op de technieken die in de Verenigde Staten Barack Obama naar het Witte Huis voerden. In de VS noemt men de strategie de ‘barnstormer technique’. Daarbij moet de publieke opinie overtuigd worden van de boodschap. Men leert de medewerkers hoe je moet praten met mensen die het oneens met je zijn. En die EU-vlaggen horen dus niet bij de strategie. Evenmin de ‘Ik heb het je toch gezegd!’-houding die vele eurofiele Britten aannemen wanneer er slecht economisch nieuws gelinkt aan de brexit opduikt. ‘Jij mag je dan wel een Europeaan voelen, veel mensen denken daar anders over. En dat is even goed hun recht’, krijgen de campagnevoerders te horen.

Hopen op een nieuw referendum

Volgens Politico richt Best of Britain zich vooral op de twijfelaars. Op de Britten die zich tegen hun zin bij het resultaat neerlegden. Ook de kiezers die voor een brexit stemden, maar zich niet achter een harde brexit scharen zijn het doelwit. Sinds einde maart is er een grote affichecampagne aan de gang – op onder meer toplocaties in hartje Londen – om mensen te overtuigen van het nut van een nieuw referendum. Dat is immers het einddoel. Best of Britain wil dat het publiek een stem krijgt over het bereikte brexitakkoord tussen het VK en de EU. Daarrond gaan ze de hele komende zomer actie voeren. Dit najaar wordt immers de finale stemming in het Lagerhuis verwacht. De eurofiele groep hoopt dat het Lagerhuis het akkoord wegstemt en de optie opent voor een volksraadpleging over het bereikte akkoord.

Op 10 april 2018 wordt door een andere groepering de film ‘Postcards from the 48%’ gelanceerd. Het is een documentaire van filmmaker David Nicholas Wilkinson die de 16 miljoen Remain-kiezers aan het woord laat. De premiere vindt plaats in Brussel in het EU-parlement.

Sarcasme en spijt?

Oud-premier Tony Blair is ervan overtuigd dat het waarschijnlijker wordt dat de brexit kan worden tegengehouden. Dat verklaarde hij onder meer op BBC4 en in een speech in Westminster. Net als Best of Britain hoopt hij op een nieuw referendum. De top van zijn partij, Labour, blijft echter schimmig over de kwestie. Emily Thornberry, de schaduwminister van Buitenlandse Zaken bij Labour, verklaarde dat ze ervan uitgaat dat haar partij deze herfst het brexitakkoord van de regering zal steunen. ‘Het akkoord zal vaag genoeg zijn’, vertelde ze. John McDonnell, de schaduwkanselier van die partij, noemt hetzelfde akkoord dan weer een ‘bla bla bla-deal’. Hij beweert dat zijn collega de beloofde steun sarcastisch bedoelde.

Intussen tonen peilingen dat de bevolking enorm verdeeld lijkt. Stellen dat de Britten spijt krijgen van hun keuze is volgens John Curtice, de Britse peilingengoeroe, voorbarig. En in tegenstelling tot die peilingen, bezit Curtice een ijzersterke reputatie.

Reacties

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans