Doorbraak Nieuws

Doorbraak-Nieuws in de Klas

Leerlingen beter vertrouwd maken met nieuwsmedia, dat was de bedoeling. Zo startten verschillende krantenuitgevers, met de steun van de overheid, vijftien jaar geleden met Kranten in de Klas. Leerkrachten konden een aanvraag doen en dan werden er enkele weken lang pakketjes kranten geleverd aan de school. De leerkrachten kregen een handleiding om met de kranten aan de slag te gaan. Volgens het kabinet van mediaminister Sven Gatz in 2016 goed voor zo’n 150.000 leerlingen in zo’n 6000 klassen. Kranten in de Klas is goed voor 1 miljoen euro per jaar. Critici zien er een onderhandse steun van 1 miljoen euro per jaar in voor de krantenuitgevers. De overheid koopt de kranten op om die te verdelen in de scholen, extra kranten, extra oplage en dus hogere reclametarieven. Een win-win dus voor de krantenuitgevers.

Nieuws in de Klas

Vanaf het schooljaar 2017-2018, dit schooljaar dus, is Kranten in de Klas vervangen door Nieuws in de Klas. Want het nieuws van vandaag staat natuurlijk niet enkel in de krant. Onderzoek toont aan dat jongeren steeds meer ‘nieuws consumeren’ op hun slimme telefoon of een ander scherm. Nieuws in de klas biedt naast de gekende kranten en hun sites ook magazines en ‘onafhankelijke nieuwsbronnen’ aan. En ja, Doorbraak.be is er bij.

Het nieuwe Nieuws in de Klas is een samenwerking tussen Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, The Ppress en Media.21. Doorbraak.be maakt deel uit van het platform Media.21, een vereniging voor nieuwe media, onlinemedia of online-first media. Zo vinden de deelnemende klassen naast de zeven traditionele papieren en online kranten ook een exemplaar van Humo, Knack en Metro en thematische dossiers van onafhankelijke nieuwssites (Apache, Charlie Magazine, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, MO*/MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en StampMedia). Een echt divers aanbod.

Verder kijken

Minister Gatz wil met Nieuws in de Klas, leerlingen op een educatieve manier kennis kunnen maken met de verschillende soorten nieuwsbronnen. Hij rekent erop dat het project meer dan 75000 klassen kan bereiken dit schooljaar. ‘Het project helpt kinderen kritisch omgaan met nieuws, om beter geïnformeerd te worden, nieuws kritisch te bekijken en zich over maatschappelijke kwesties een beter gefundeerde mening te vormen.’

Pieter Bauwens, hoofdredacteur van Doorbraak.be is heel tevreden met die evolutie: ‘Leerkrachten die hun leerlingen echt kritisch willen leren kijken naar de media en de journalistiek, moeten verder kunnen kijken dan de traditionele media. Door Media.21 in het project te trekken investeert de Vlaamse regering echt in een pluriform medialandschap. Leerkrachten en leerlingen kunnen op het platform leren dat er meer is dan de mainstream media. Het is ook een duidelijk signaal vanuit de overheid dat de online journalistiek in Vlaanderen ernstige journalistiek is. Het is niet omdat een medium enkel of vooral online publiceert dat het geen degelijk medium is, integendeel. Geld krijgt Doorbraak.be daar trouwens niet voor. Wel zal de koepel van Media.21 iemand in dienst moeten nemen om Nieuws in de Klas te blijven voorzien van thematische dossiers met artikels van de verschillende sites van Media.21.’

Scholen kunnen een aanvraag indienen via https://www.nieuwsindeklas.be/.

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans