JavaScript is required for this website to work.
post

Goed gespeeld, vegans!

Hoe de boeren er met hun ogen open inliepen

Antoon Vanderstraeten6/10/2019Leestijd 2 minuten

foto © Reporters / PPE

‘Melk is dodelijk,’ volgens BeVegan, ‘voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar.’ Een opzettelijk misleidende boodschap

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

‘Melk is dodelijk’ liet BeVegan op tuigen van De Lijn zetten, aangevuld met ‘voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’. Een opzettelijk misleidende boodschap, met als doel een hele sector in diskrediet te brengen. Een reactie liet niet lang op zich wachten. Zowel het ABS als de Boerenbond verstuurden officiële persberichten. Daarnaast reageerden ook heel veel gekwetste boeren en burgers bij De Lijn om hun ongenoegen te uiten. De campagne werd uiteindelijk van de trams gehaald.

En de winnaars? Dat zijn de activistische vegans, die zich nu in een slachtofferrol kunnen wentelen. Want het is toch waar wat ze vertellen? En er is zelfs gedreigd met fysiek geweld! Kijk toch eens hoe stout de boeren zijn!

Doelbewuste misleiding

Het klopt dat er jaarlijks meer dan 150.000 kalveren geslacht worden in België, al is er sinds 2012 een sterke daling te noteren. Sterven deze kalveren dan voor niks? Integendeel, ze worden geslacht omdat in de supermarkten en bij beenhouwers vraag is naar kalfsvlees. Mestkalveren zijn ook geen bijproduct van de melkveesector, maar een volwaardige tak binnen de vleesveesector. Deze achtergrond laten de activistische plantaardige bewegingen liever achterwege, als ze het zelf al weten. Want dat past natuurlijk niet in het verhaal dat ze graag ophangen. Daar zit de grote misleiding. Een stedeling die van niets weet gelooft nu dat kalfjes zomaar geslacht worden, zonder enige achtergrond bij de zaak.

Doelbewuste misleiding is voor deze groeperingen het uitgelezen middel om hun boodschap te verspreiden. En de boeren(organisaties)? Die zijn er met hun ogen open ingelopen. Extra aandacht voor de campagne en een uitgelezen kans voor de organisatie om in de slachtofferrol te kruipen. Uiteindelijk ging het om vier trams, die in een stad rond reden. De kans dat de campagne effectief gezien werd, was heel klein. In de toekomst kunnen de vakorganisaties beter het gehele verhaal brengen, zodat er duidelijkheid is, de nuance brengen in de propaganda.

Antoon Vanderstraeten (1979) is zaakvoerder van Ekimedias, een pers- en communicatiebureau gespecialiseerd in onder meer land- en tuinbouw, sectoren waar ook zijn hart ligt. Omdat een eigen boerderij een te grote droom was, schrijft hij nu artikels over de landbouw en het boerenleven.

Commentaren en reacties