fbpx


Actualiteit
vegan

Goed gespeeld, vegans!

Hoe de boeren er met hun ogen open inliepen


‘Melk is dodelijk’ liet BeVegan op tuigen van De Lijn zetten, aangevuld met ‘voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’. Een opzettelijk misleidende boodschap, met als doel een hele sector in diskrediet te brengen. Een reactie liet niet lang op zich wachten. Zowel het ABS als de Boerenbond verstuurden officiële persberichten. Daarnaast reageerden ook heel veel gekwetste boeren en burgers bij De Lijn om hun ongenoegen te uiten. De campagne werd uiteindelijk van de trams gehaald.

En de winnaars? Dat zijn de activistische vegans, die zich nu in een slachtofferrol kunnen wentelen. Want het is toch waar wat ze vertellen? En er is zelfs gedreigd met fysiek geweld! Kijk toch eens hoe stout de boeren zijn!

Doelbewuste misleiding

Het klopt dat er jaarlijks meer dan 150.000 kalveren geslacht worden in België, al is er sinds 2012 een sterke daling te noteren. Sterven deze kalveren dan voor niks? Integendeel, ze worden geslacht omdat in de supermarkten en bij beenhouwers vraag is naar kalfsvlees. Mestkalveren zijn ook geen bijproduct van de melkveesector, maar een volwaardige tak binnen de vleesveesector. Deze achtergrond laten de activistische plantaardige bewegingen liever achterwege, als ze het zelf al weten. Want dat past natuurlijk niet in het verhaal dat ze graag ophangen. Daar zit de grote misleiding. Een stedeling die van niets weet gelooft nu dat kalfjes zomaar geslacht worden, zonder enige achtergrond bij de zaak.

Doelbewuste misleiding is voor deze groeperingen het uitgelezen middel om hun boodschap te verspreiden. En de boeren(organisaties)? Die zijn er met hun ogen open ingelopen. Extra aandacht voor de campagne en een uitgelezen kans voor de organisatie om in de slachtofferrol te kruipen. Uiteindelijk ging het om vier trams, die in een stad rond reden. De kans dat de campagne effectief gezien werd, was heel klein. In de toekomst kunnen de vakorganisaties beter het gehele verhaal brengen, zodat er duidelijkheid is, de nuance brengen in de propaganda.

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

Antoon Vanderstraeten

Antoon Vanderstraeten (1979) is zaakvoerder van Ekimedias, een pers- en communicatiebureau gespecialiseerd in onder meer land- en tuinbouw, sectoren waar ook zijn hart ligt.

Dit artikel delen


Als abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen. Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw vriend niet genoteerd in de databank.

Commentaren en reacties


Kijk vooraf even op onze Spelregels en technische problemen
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.