Cultuur
Delphine Lecompte Western

Het Wilde Westen van Delphine Lecompte

De in Gent geboren maar in Brugge levende dichter van het vrouwelijk geslacht, de ons na aan het hart liggende Delphine Lecompte, publiceerde zonet haar achtste dichtbundel, Western.

Volgens de tekst op de achterkant van de kaft valt er een lijn te trekken doorheen de nieuwe bundel. ‘Een vrouw is belust op wraak.’ luidt de eerste zin. Die vrouw zal dan wel Delphine Lecompte zelf zijn. Dergelijke teksten worden tegenwoordig door de auteur opgesteld of worden gebruikt na goedkeuring van de schrijver. De rest van de openingsalinea van de promotekst gaat als volgt: ‘Na een moeizame jeugd in een obscuur dorp, een wisselvallig liefdesleven en een hobbelig arbeidsparcours spreekt ze over mensen en ervaringen die haar ooit het leven zuur maakten. Eerherstel en erkenning is haar doel.’

De waarheid

Wel wel, dat beloofd. Welnu, de waarheid is dat Delphine Lecompte iedereen en alles recupereert ten bate van haar verbeelding. Ze trekt krom wat recht is en wat scheef staat, zet ze recht. Haar gedichten zijn metamorfoses. Een beweging van een collega die haar niet aanstaat, is voldoende voor een gedicht, net als een kapotte lamp van een kerstboom dat kan zijn. Het tegendeel kan ook aanleiding, aanstoot geven voor een gedicht. De kapotte lamp wordt heilig verklaard of de voor haar foute beweging kan de enige juiste zijn. Het hangt van hoe haar pet staat.

Zelfwraak

Is Delphine Lecompte belust op wraak? Ja en nee. Ze is zeer ambitieus, uit noodzaak. Haar poëzie is een troost in bange dagen en een plezier in stille nachten. Zonder de nacht hoeft er geen dag te zijn. Zo bekeken zit de wraak niet in de gedichten, maar heeft ze een hoge mate van zelfwraak als autogenese nodig om te kunnen dichten. Dit overgebracht naar de nieuwe bundel is Western een Film noir verpakt als cowboyfilm. In beide genres beheersen melancholie, vervreemding, pessimisme niet het karakter maar de persoonlijkheid van de held of antiheld en de femme fatale of femme victime.
Delphine Lecompte eigent zich alle rollen toe. Dat zegt ze niet, maar toont het. Zo moeten de titel en de opbouw van Western gezien worden. Nog meer uitgesproken dan voorheen is de nieuwe bundel een clustering van wildwestverhalen zich afspelend tegen de achtergrond van allerlei intriges in een louche stad.

Spat van het blad

Dit gezegd zijnde. Bekijken we Western aandachtig, dan spat het filmleven van het blad. Te beginnen met de titelpagina – WESTERN / gedichten / Directed by / Delpine Lecompte – over de inhoudsopgave – Intro / Part one: child / Part two: whore / Part three: revenge / Part four: redemption – tot – deleted scene – en die ‘geschrapte scène’ wordt voorafgegaan door – The end.
Brengen we dat van het doek naar de zaal zien we het leven van de dichteres. Eerste deel, een moeilijke jeugd; tweede deel, een woest en wild puberleven; derde deel, een afrekening [wraak]; vierde deel een verlossing [bevrijding]. De ‘geschrapte scène’ is zeer vrolijk van aard, een loflied als het ware, kortom, ‘All’s well thats ends well’ en ‘Happy end’.
Goed, we – de lezers | kijkers – verlaten de zaal opgewekt en begeven ons naar de kroegen vol vrouwen en matrozen, zoals Wannes van de Velde dichtte en zong in Brussels by Night.

Het kabaal van haar moraal

De brutale taal van haar poëzie en het mediagedrag van Delphine Lecompte stoten heel wat mensen af, vooral vrouwen. Dat pleit voor haar savoir-vivre en haar poëzie. Zij onderscheidt zich van de andere mensen door het kabaal van haar moraal. Zij heeft zich van haar opvoeding verlost, zich bevrijdt uit het cola- & cocaïneleven, afgerekend met wat maatschappelijk vals is en is opgestaan uit de schijndood om het lied der bevrijding te zingen.

Delphine Lecompte! Gefeliciteerd met deze evenwichtige, voldragen bundel en blijven ademen! Op naar de negende bundel.

 

WESTERN – gedichten – Delphine Lecompte
De Bezige Bij – 2017 – 120 pagina’s – 91 gedichten
VERKOOPPRIJS €19,99

 

Reacties

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans