JavaScript is required for this website to work.
post

Ja voor Vlaanderen

Pieter Bauwens6/10/2013Leestijd 1 minuut

Naast een nieuwe voorzitter heeft de Vlaamse Volksbeweging (VVB) ook een nieuwe campagne: ‘Ja voor Vlaanderen’, inclusief campagnebus.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

De VVB heeft blijkbaar veel geleerd van hun Catalaanse en Schotse vrienden. Na hun deelname aan de betoging in Edinburgh, nemen ze nu ook de campagnetrucs van hun Europese medestanders over. De ‘YES’ uit Schotland wordt nu ‘Ja voor Vlaanderen’. Er is in Vlaanderen vooralsnog geen referendum in het verschiet (dat kan ook niet sinds het referendum bij de koningskwestie het land op de rand van een burgeroorlog bracht). Maar de campagne is er wel al. Ook de website ‘www.javoorvlaanderen.be’ staat online. Opvallend hierbij is dat de VVB (voor het eerst?) kiest voor een webstek met een .be en niet met een .org.

Op de webstek zijn er verwijzingen naar nieuwsberichten en nieuws en filmpjes uit de andere regio’s die naar onafhankelijkheid streven (Schotland en Catalonië). De bedoeling van de actie is om Vlaanderen rond te toeren met de bus om de gemiddelde Vlaming te overtuigen van de voordelen van Vlaamse onafhankelijkheid. Voorlopig zijn er nog geen data of plaatsen bekend waar de bus halt houdt. De campagne wordt later voorgesteld aan pers en publiek.

Eind jaren 90 had de VVB al een actie met een bus die Vlaanderen rondtoerde. De slogan was toen: ‘Mis de bus niet’. de campagne legde de nadruk op de komen Vlaamse onafhankelijkheid en wou het publiek warm maken om mee ‘op die bus te springen’.

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties