JavaScript is required for this website to work.
post

Jupiler vlagt!

Harry De Paepe1/7/2014Leestijd 2 minuten

Reclame op de nationale vlag? Het kan ons alleen wat schelen wanneer er een boete dreigt.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

De Belgische Jupiler-vlaggen die vele huizen dezer dagen sieren, vallen in een groot aantal gemeenten onder de reclamebelastingen. Want hoe je de vlaggen draait of keert, ze voeren promotie voor een biermerk. Dat geldt evenzeer voor de Coca-Cola-variant van de tricolore vlag van België. Consternatie alom. Eigenlijk vreemd dat de ophef pas ontstaat wanneer blijkt dat deze vlaggen kunnen worden belast omwille van hun eigenlijke doel: reclame maken voor een drank. Het Belgische sentiment is er een goede verkoopstruc bij.

In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk zou Coca-Cola gewoon worden bestraft. Het Amerikaanse bedrijf mag de Union Jack niet gebruiken voor promotie, omdat het daarmee de indruk zou wekken dat het een Brits bedrijf is. De Jupiler-variant zou worden getolereerd, maar het is er eerder ‘not done’. In Frankrijk vermoed ik dat men te maken zou krijgen met woeste menigtes indien een Amerikaans frisdrankmerk de tricolore zou bedrukken met haar logo. In de Verenigde Staten zijn de ‘Stars and Stripes’ een logo op zich. Men heeft er geen biermerken nodig om de nationale trots te laten wapperen aan de gevel. Je hoeft het zelfs zo ver niet te gaan zoeken. Bij onze noorderburen bestaat er een vlaggenprotocol en dat vermeldt duidelijk: ‘Het is niet toegestaan de nationale driekleur te gebruiken voor commerciële doeleinden of te bedrukken met (reclame) teksten.’ Als dat niet klare taal is.

Hier in België malen we er niet om. Zelfs artikel 193 van de Belgische Grondwet zegt eigenlijk dat onze vlag er anders uitziet dan dat we gewend zijn. Niemand heeft ooit echt moeite gedaan om dat even recht te zetten. Het maakt ons uniek in de wereld. Het enige land dat zijn voeten veegt aan de richtlijnen gestipuleerd in de Grondwet. Jupiler deelt de nationale kleuren uit en we hangen ze zonder morren aan ons balkon. Santé! Weinigen hebben blijkbaar echt de moeite gedaan om een degelijke vlag aan te schaffen. Hoewel, ik zie hier en daar mooie versies met franjes. Dat is naar mijn mening veel meer een uiting van nationale trots dan de pilsversie. Ik durf wedden dat wanneer ‘The Red Devils’ weer even uit het beeld verdwijnen, de Jupiler-vlag de zolder opgaat tot de volgende match. Het is één grote supportersclub. Kan je zoiets uithangen op 21 juli of voor 11 november? Ik denk het niet.

Ach, 11 juli komt er aan. Geen franjes en geen reclame, wel discussie over de teentjes. Laat hem toch maar klauwen.

 

Foto: (c) Reporters

Harry De Paepe (1981) is auteur en leraar. Hij heeft een grote passie voor geschiedenis en Engeland.

Commentaren en reacties