fbpx


Media
opinie

Nauwelijks onderscheid tussen nieuws en opinie in Amerikaanse media



Amerikaanse nieuwssites maken te weinig onderscheid tussen nieuws, analyse en opinie. Dat staaft het Duke Reporters’ Lab op basis van eigen onderzoek. Het Duke Reporters’ Lab onderzocht 49 online nieuwssites uit van de VS. 25 daarvan waren lokale kranten en de andere 24 waren gericht op landelijk nieuws of waren opiniesites. Slechts 40% van de onderzochte nieuwsmedia maakt het onderscheid duidelijk door artikels te labelen (al blijken de labels vaak onvoldoende duidelijk aangeduid).

Nieuws of opinievorming?

Volgens de onderzoekers zorgt het gebrek aan labeling van de artikels bij de lezers voor onduidelijkheid: is het nieuws of opinievorming? Mogelijks zorgt dit ook voor minder vertrouwen in de media. De oplossing zou zijn om met labels duidelijk te maken of artikels gekleurd zijn of niet. Veel lezers klikken op artikels vanuit hun tijdlijn op sociale media, zodat ze niet rechtstreeks hoeven te navigeren naar de nieuwsrubriek in kwestie. Dat zorgt soms voor onduidelijkheid aangezien de context van het artikel dan weg is. Dat was dan ook een van de redenen waarom The Washington Post begon met het labelen van artikels.

Categorieën

Van de twintig onderzochte organisaties gebruikt The Post het meest uitgebreide systeem om artikels op te delen in categorieën. TWP gebruikt vier hoofdlabels: opinie, analyse, standpunt en recensie. Als lezers over deze labels scrollen komt bovendien een kort kaderstuk tevoorschijn met de bijbehorende definitie. Wat The Post niet doet is artikels expliciet aanduiden als nieuws. De krant veronderstelt dus dat lezers er van uitgaan dat niet gelabelde artikels nieuwsberichten zijn. Het onderzoek haalde ook aan dat artikels op andere websites vaak wel aangeduid staan als ‘sport’, ‘entertainment’ of ‘regionaal’ maar het onduidelijk blijft of het om een nieuwsfeit, een opinie of analyse gaat.

Duke Reporters’ Lab raadt nieuwsmedia alvast aan om bij ieder artikel duidelijk te maken of het om nieuws gaat of analyses, opinies of besprekingen, de labels zichtbaar in beeld te brengen en bovenaan de pagina te plaatsen.

Bij Doorbraak doen we alvast onze duit in het zakje. Met onze vernieuwde website willen we de opiniestukken (meer dan één mening is niet voor niets onze slagzin) beter in de verf zetten. Vrije tribunes en columns (sprekershoek) krijgen daarom een lay-out met een grijze achtergrond, wat hen duidelijk onderscheidt van de gewone artikels. Standpunten van de redactie krijgen een nog opvallender rode achtergrondkleur.

 

Bron: Poynter.org

 

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

Sander Carollo

Sander is interviewer voor Doorbraak.

Dit artikel delen


Als abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen. Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw vriend niet genoteerd in de databank.

Commentaren en reacties


Kijk vooraf even op onze Spelregels en technische problemen
Reacties - klik hier
Op dit artikel zijn reacties uitgeschakeld op vraag van de auteur of op initiatief van de redactie.
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.