Buitenland, Cultuur

Nekka-nacht 2014, geen kattenpis!

De laatste keer

Nekka heeft in haar tweede leven, sinds de jaren 1990 een soort manier van werken: een centrale gast nodigt anderen uit, die zingen eigen werk en een nummer van de centrale gast. De centrale gast sluit daarop de avond af met een iets langer optreden. Daardoor komt ‘een plejade’ van Nederlandstalige artiesten op zo’n Nekka-Nacht voorbij. Altijd fijn, je ziet oude bekenden of komt voor een artiest of groep die je echt wil zien en leert zo andere groepen kennen. Editie 2014 was anders. De enige naam die groot op de affiche stond was: De Nieuwe snaar, zonder veel gasten. Ja ‘met extra muzikale optredens, met dans, gegoochel met illusie, circus en acrobatie, spectaculaire verschijningen en veel humor.’ Met die aankondiging moest je het doen, veel weet je daar ook niet mee.

Maar de avond opende al met een gast: Urbanus mocht het Antwerpse sportpaleis opwarmen. En deed dat in zijn gekende stijl. Daarna kwam De Nieuwe Snaar, maar ook de ‘extra muzikale optredens, met dans, gegoochel met illusie, circus en acrobatie, spectaculaire verschijningen en veel humor.’ Werkelijk, op verschillende momenten wist je niet waar eerst te kijken, muziek op het podium, danseressen op een ander podium, acrobaten aan een hoepel of een lint in de lucht, fietsers op het middenplein,… Het was spektakel. Met, en dat maakt het zo bijzonder, daarnaast het hoge niveau van de muziek van De Nieuwe Snaar. Ze slagen erin om verschillende genres in een nummer te verwerken, vinden zichzelf opnieuw uit met een barokversie van hun ‘postbode lied’ (gezongen door acteur Stefaan Degand en twee dochters van Kris De Smet). Nekka 2014 was een muzikaal feest. Het is prachtig om te zien dat dit in het Nederlands of ook vaak zonder woorden kan.

Erepenning

De allerlaatste ‘ereronde’ van De Nieuwe Snaar bleef ook niet zonder gevolgen. Plots kwam daar de Vlaamse Minister-President, Kris Peeters, met De Vlaamse erepenning voor de vier leden van de Nieuwe Snaar. Het was niet de enige vreemde verschijning. Als gastpresentator hadden de heren zowaar… Jan Becaus gestrikt. Die geheel zichzelf en niet gespeend van enige zelfspot zijn ding kwam doen, inclusief de opmerkelijke Oxford-English uitgesproken Engelse woorden, en een ‘kattenpis’ uitspraak. Een ingehouden vorm van humor, die de zaal wel wist te waarderen. Even plots en onverwacht bleek ook Gili in de zaal, en ook die mocht het publiek verblijden met enkele kunstjes. Daarnaast was er ook een gastoptreden van Kris Wauters en Hans Mortelmans en band (een ontdekking voor ons, mooi optreden, twee nummers maar en indruk gemaakt) en Thijs Maas en groep, de Nederlandse winnaar van de Nekka-wedstrijd voor jong Nederlandstalig talent. En het geheel, wel dat paste allemaal wonderwel in elkaar. Je kreeg voor een laatste keer een inkijk in het universum van De Nieuwe Snaar. Zo overweldigend dat je na afloop enkel spijt kan hebben dat ze stoppen.

Het laatste concert van De Nieuwe Snaar eindigde met een (letterlijke) ereronde door het Sportpaleis waarbij ze hun bekende hit ‘fotografie’ a capella zongen, enkel begeleid door een bas. Het was een tochtje door een erehaag van artiesten en publiek. Een warm afscheid.

Laatste keer?

Maar even opmerkelijk aan het einde van de Nekka 2014… is dat er geen aankondiging kwam naar een volgende editie. Vorige jaren werd daar de centrale gast voor de volgende editie voorgesteld. Dit jaar? Niets. Daarbij aansluitend was er in de aanloop naar deze editie de mededeling dat Dranouter dit jaar uitpakt met een nieuw podium voor Nederlandstalige artiesten. Het festival werkt daarvoor samen met de vzw Nekka, inderdaad, die de jaarlijkse Nekka-Nacht in het Sportpaleis organiseert. En, daar kwam wel onmiddellijk de aankondiging: in augustus 2014, zullen Stef Bos en Hannelore Bedert op het podium staan, omringd door jong talent. Zoals Berlaen, Stoomboot (de winnaar van de Nekka-wedstrijd in 2012), de Nederlander Lucky Fonz III. Ook finalisten van de Nekka-wedstrijd 2014, Johannes Wannyn, Reinout met Nevenwerking en Kiki Schippers krijgen een plaats op het podium.

Daarmee lijkt de VZW Nekka het over een andere boeg te gooien. Wordt het exit Nekka-nacht en welkom Nekka-podium op Dranouter? Voor een vzw is dat financieel misschien haalbaarder. Een opsteker voor de Nederlandstalige artiesten in de festivalzomer, maar een einde van de Nekka-nacht als feest van de (zogenaamd betere) Nederlandstalige muziek, zou toch een verschraling zijn. Of is taal dan toch niet belangrijk voor de Vlaamse cultuur?

Foto © VZW Nekka

Pieter Bauwens

steun doorbraak

Wil u graag meer lezen van Pieter Bauwens?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.
Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel i.s.m. Perruptio cvba Hoofdredacteur: Pieter Bauwens Webbeheer: Dirk Laeremans