1 septemberstress
1 september bezorgt elke leraar – hoe ervaren ook – een zekere stress. Dit jaar is die stress anders dan anders.
1 september bezorgt elke leraar – hoe ervaren ook – een zekere stress. Dit jaar is die stress anders dan anders.
Jongeren moeten het verschil leren tussen geschreven teksten en digitale informatie, tussen scanning en skimming.
Afstandsonderwijs kan nooit een volwaardige vervanging zijn van de klassieke, goed opgebouwde, fysieke les.
Uitgeverij Averbode reageert op artikel ‘Vlaamse schoolboeken stellen democratie in vraag’.
In enkele veelgebruikte Vlaamse schoolboeken wordt onze democratie in vraag gesteld en worden autoritaire, linkse regimes geprezen.
Gecentraliseerde toetsen in het onderwijs zijn geen mirakeloplossing. Beleidsmakers pakken beter eerst de werkelijke problemen aan.
Vlaams Belang wil 100% voorrang voor Nederlandstaligen in het Vlaams onderwijs in Brussel. Is dit haalbaar? En heeft het zin?
De kennis die Vlaamse studenten van (hun eigen) cultuur hebben, is ondermaats, doordat het onderwijs al jaren kennisoverdracht verwaarloost.
Ouders juichen, leraren joelen: kunnen de basisscholen weer volledig open?
Moedertaal onder druk? Waarom zouden u en ik ons nog schromen om ons taalgebruik te verengelsen als ook de Vlaamse overheid het doet?
Scholen worden verwacht 18 mei op te starten. Wat mag men verwachten, waar wringt het schoentje? Er blijft nog steeds veel onduidelijkheid.
De lockdown brengt je kind nog meer in aanraking met digitaal onderwijs dan vroeger. Let op, want de politieke correctheid tiert daar welig.
Het onderwijs in Vlaanderen kampt met een sociale kloof. Om een brug te bouwen over die kloof dragen ook ouders verantwoordelijkheid.
Om leerachterstanden te voorkomen, moeten we leerkrachten zoveel mogelijk les laten geven en scholen heropenen zodra zij dat veilig kunnen.
De school nog aan de slag in juli? Geen ‘kaakslag’ voor Harry De Paepe, wel een kwestie van leerlingen zo goed mogelijk vooruit te helpen.
Over de pretentie, de brutaliteit, de onwetendheid en de simpele stupiditeit van professor dr. Frederik DG, en zijn knechtje Kristof B.
Voor achttienjarigen in lockdown lijkt het wel of er een coronavloek rust op hun laatste jaar humaniora. Maar ook hier komt een einde aan.
MOOC: geen nieuw virus, wel een interessante manier om te leren van topwetenschappers van universiteiten als Harvard of Leuven.
De verengelsing in het hoger onderwijs zet zich door, maar is geen eensluidend hoera-verhaal. Nederlands is en blijft van groot belang.
Er komt voorlopig geen versoepeling van de taalregeling in ons hoger onderwijs. Dat heeft de Vlaamse regering zopas beslist.
VOS Vlaamse Vredesvereniging is bezorgd over toekomst van het Nederlands in het onderwijs. De standpunten van Jozef Viskens blijven actueel.
Meertaligheid in onderwijs is geen oplossing om taalachterstand weg te werken. Het werkt contraproductief en demotiverend.
Er is een sluipende verengelsing van het hoger onderwijs, zonder breed maatschappelijk debat over de gevolgen, en die kunnen groot zijn.
In Nederland is de verengelsing van het hoger onderwijs al langer bezig, maar er klinkt de laatste tijd kritiek. Lessen voor Vlaanderen?
De verengelsing van het hoger onderwijs zet zich sluipend voort, onder meer dankzij een machtige lobby. Deel 2 van onze reeks.
Minister Ben Weyts bereidt in stilte de verdere verengelsing van het hoger onderwijs voor, zonder maatschappelijk debat over de wenselijkheid.
Hoe zit het nu met dat schoolbezoek aan een moskee waarover op sociale media zo veel te doen is? Pinar Akbas ging op onderzoek.
Engelstalig onderwijs is niet het beste wat we aan onze studenten kunnen aanbieden en als we dat wel doen heeft dat grote gevolgen.
De discussie over de status van het Nederlands heeft iets verkrampts. Realiteitszin zou een goede aanvulling zijn voor de liefde voor onze taal.
Bij N-VA moeten ze er het hoofd bijhouden als het om taalkwesties gaat. Er is niet altijd een Grondwettelijk Hof om blunders recht te zetten