Schaf zittenblijven niet af
Een jaar overdoen kan zeer zinvol zijn. Tot elke prijs laten doorgaan is een slechte zaak voor de leerling.
Een jaar overdoen kan zeer zinvol zijn. Tot elke prijs laten doorgaan is een slechte zaak voor de leerling.
Als een onderwijsstudie de voorpagina van een krant haalt, is het opletten geblazen. Vandaag is het weer zo ver.
Een Leuvens studie leert dat de sociale mix er in het Vlaams onderwijs niet op vooruit gaat. Peter De Roover waarschuwt in een opiniestuk voor De Standaard (19 november 2013) dat scholen met sociale realiteiten worden geconfronteerd maar die niet scheppen.
Het Vlaamse onderwijs kampt met ernstige problemen maar hervormingen zijn het probleem en niet de oplossing. Dat is de insteek waarmee de denkgroep Pro Flandria zich in het onderwijsdebat smijt.
Ook Vlaanderen wil grootschalige scholen. Nederland heeft er ervaring mee.
Ook op de boekenbeurs werd over de onderwijshervorming gedebatteerd. De lerarendag leek geschikt om enkele grote kanonnen rond de tafel te brengen.
Het debat over flexibele leertrajecten dat Pascal Smet vorige week lanceerde, leverde hem kritische vragen op in het Vlaams parlement, ook van de meerderheidspartijen. Vooral Luckas Van Der Taelen (Groen) haalde zwaar uit.
Minister Smet wil ook in het middelbaar flexibele leertrajecten. Leraar Peter Meukens vindt dat een bijzonder slecht idee. (Deze bijdrage verscheen ook in De Standaard van 21 oktober 2013.)
Minister Pascal Smet veroorloofde zich voorbije weekeinde een zelden geziene uitschuiver. In plaats van in te gaan op bedenkingen van een leerkracht, zette de minister hem weg als leugenachtig stuk onbenul.
De lage slaagkans op onze universiteiten is onder meer het gevolg van de financieringsregels, volgens de auteur. Hij doet enkele suggesties om de slaagcijfers weer op te krikken.
Vandaag werd ‘de werkvloer’ voorgesteld, een bundeling van leerkrachten die vinden dat mensen die onderwijs verschaffen te weinig betrokken werden in het onderwijsdebat.
Het nieuws dat veel kinderen met lege boterhammendozen naar school gaan, lokte veel reacties uit. Luc Van der Kelen liet daarbij een aanvullend geluid horen bij dat van de toenemende armoede.
Guy Tegenbos zet in De Standaard zijn kruistocht tegen onderwijzend Vlaanderen verder. Intussen ziet de realiteit er heel anders uit dan wordt voorgehouden.
Titels boven artikels mogen niet het omgekeerde suggereren van wat daaronder te vernemen is, vindt u. Tja, maar als het anders lijkt alsof er geen mistoestanden heersen…
Als je groente (courgette) in een blender mixt dan is de prak groener dan wanneer je groente (tomaat) met de vork plet. Althans, zo redeneert men bij De Standaard.
Peter De Roover vroeg zich zaterdag, op de laatste augustusdag, in De Standaard af waarom de leraar voor de hervormingslobby de vijand is. Hij riep de mensen die ook echt onderwijzen alvast op om hun stem te laten horen.
De leraar heeft veel ‘goesting’ om er weer aan te beginnen. Lesgeven kan je niet zonder passie.
Augustus is de geschikte maand om opmerkelijke artikels uit ons recente archief nog eens onder de aandacht te brengen. Iets over leraars bijvoorbeeld.
Augustus is de geschikte maand om opmerkelijke artikels uit ons recente archief nog eens onder de aandacht te brengen. Iets over schooltaal bijvoorbeeld.
Verschillende kranten hielden zich deze week al bezig met de lijstvorming voor de verkiezingen van 2014. Tegelijk werd er ook bericht over de zoektocht naar een opvolger voor Mieke Van Hecke als directeur-generaal van het katholiek onderwijs. Bizar genoeg werden die twee verhalen niet aan elkaar gelinkt, behalve bij één vraag.
De onderwijshervorming pakt het echte probleem niet aan. Studeren moet meer bieden dan een troefkaart bij sollicitaties, vindt filosoof David Dessin.
Onderwijsexpert Carl Van Keirsbilck heeft bedenkingen bij het verlagen van de toegangsdrempel voor leerkrachten. Dat is volgens hem niet de weg die naar beter onderwijs leidt.
Er is geen politiek draagvlak voor een grote hervorming van het onderwijs. Na de verkiezingen mag de volgende regering de knopen doorhakken. Dit keer graag na een breed debat, met alle belanghebbenden. Peter De Roover in De Tijd, 6 juni 2013
Onze chef-politiek trad gisterenavond op in Terzake. Doorbraak bracht de voorbije maanden over de onderwijshervorming al een reeks artikels, die we hier even op een rij zetten.
Over de aangekondigde onderwijshervorming blijven nogal wat misverstanden bestaan. Enkele verduidelijkingen zijn soms op hun plaats. Laten we het bijvoorbeeld over ‘de schotten’ hebben.
De Vlaamse regering ligt (voorlopig?) in de lappenmand. De onderwijs-(aap-)noot(-mies) bleek te hard om kraken. Maar het gaat natuurlijk over meer dan alleen maar schoolborden…
De Standaard pakte vandaag uit met groot nieuws op de voorpagina: ‘jezuïeten voor hervorming secundair onderwijs’. Dekt de insinuatie dat de jezuïetencolleges achter de onderwijshervorming van Pascal Smet staan de lading helemaal?
Leraars wachten in spanning het einde van de maand mei af. Schrik voor de proefwerken? Misschien. Vooral schrik voor wat Pascal Smet aan onderwijshervorming door de Vlaamse regering zal kunnen drukken.
Een onderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel leert dat de grote meerderheid van de ondervraagde leraars in Vlaanderen manifest gekant is tegen de geplande onderwijshervorming.
Wat hebben jonge Vlaamse Syriëstrijders en kinderen van gescheiden ouders gemeen? Ze zijn allebei een probleem van “het onderwijs”. Er bestaat vandaag de dag nauwelijks een maatschappelijk probleem of opiniemakers houden ons voor dat bij de bestrijding van dat probleem ‘een taak is weggelegd voor het onderwijs’. Dat is behalve een holle slogan en een gemakkelijksheidsoplossing ook een manke redenering.