JavaScript is required for this website to work.
post

Opgedreven controles aan EU-buitengrenzen

Lukas De Vos20/2/2017Leestijd 2 minuten

Voortaan zal iedereen, ook de EU-burgers voor wie nu een paspoort volstaat, een volledige elektronische controle ondergaan.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement
Vorige week heeft de Eurostar in Parijs en Londen nieuwe grenscontroles opgestart. Op een kleine vijftien seconden worden vorm van gezicht en de iris van de ogen, naast het paspoort, doorgelicht. Wie in een verdachtenbank steekt wordt onmiddellijk uit de rij gehaald. De gemaakte beelden worden wel direct vernietigd als je geen veiligheidsgevaar oplevert. 
 
Net daarover is in het EP in Straatsburg een akkoord tussen Raad, Commissie en Parlement bekrachtigd, dat het toezicht aan de buitengrenzen van de Unie opdrijft. De bekommernis is ingegeven door de verwachte terugkeer van heel wat IS-strijders nu ze op het terrein in de verdrukking komen.
 
De goedkeuring geeft de beslissing onmiddellijk kracht van wet. Voortaan zal iedereen, ook de EU-burgers voor wie nu een paspoort volstaat, een volledige elektronische controle ondergaan. Helga Stevens (N-VA/ECR) ziet daar geen aantasting van de privacy in en evenmin een inbreuk op de vrijheid van reizen in het Schengengebied. “Een politieman kan je ook uit de rij halen, fouilleren en je bagage nakijken. En in het Schengengebied verandert er niets, de vrije mobiliteit van burgers blijft onaangetast”.
 
De maatregel moet gepaard gaan met meer uitwisseling van informatie tussen de verschillende nationale politiediensten. Er komt een kruispuntbank van de huidige SDLT voor verloren en gestolen reisdocumenten, de nationale gegevensbanken, Interpol, en het Schengen Informatie Systeem (SIS). Die laatste mikt vooral op gezochte of vermiste personen. Ook Europol moet meewerken.
 
De lidstaten behouden wel de vrijheid om zich al dan niet tijdelijk, bijvoorbeeld in het toeristisch seizoen, te beperken tot steekproeven. Op die manier kunnen lange wachtrijen op luchthavens, aan veerboten of stations voor internationaal treinverkeer vermeden worden. Luchthavens krijgen 6 tot 24 maanden om de nodige apparatuur te installeren.
 
Ten slotte koppelt de EU de controles ook aan de zeebewaking (Frontex). “Hoe moeilijk het ook is de vluchtelingenstromen te beheersen aan alle Griekse eilanden, als Griekenland niet om hulp vraagt moeten we zelf ingrijpen”, aldus Stevens. “We moeten niet naïef zijn. Burgers moeten een veiligheidsreflex ontwikkelen. Wij moeten weten wie de Unie binnenkomt of uitreist. Alleen zo kunnen we terreur tegenhouden”. 
 
 
Foto: (c) Reporters

Lukas De Vos (1949) is senior journalist (VRT, knack.be), docent, essayist. Recente boeken: 'Land! Land!'(2011); 'Heen' (2012); 'Ivo Michiels Poortwachter Woordwachter' (2013); 'Met Thrillend Oog' (2016); 'Apache, Niet Zomaar een Indianenverhaal' (2017). Europakenner, Aziëdeskundige, filmspecialist (Snapshots VVF). In voorbereiding: 'De Duitse Strop' (2018).

Meer van Lukas De Vos

Rechts gaat vooruit bij de recente federale verkiezingen in Zwitserland. Maar het land functioneert helemaal anders dan andere Europese democratieën.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.