fbpx


Media
fake news

Benjamin Dalle: ‘Het is een zeer boeiende tijd voor de media’




‘Fake news’ is niets nieuws in het medialandschap, maar de intensiteit ervan is wel enorm toegenomen. Onder andere door de impact van sociale media en de vrije toegang van het internet. Het heeft een enorme invloed op politiek en sociaal vlak. In deze aflevering van Doorbraak Radio gaat Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media, dieper in op de initiatieven van de Vlaamse overheid tegen ‘fake news’.

Ondersteuning van de media

Het is niet de bedoeling om een ministerie of instituut van de waarheid op te richten, zegt Dalle. ‘De bedoeling van de Vlaamse regering is de mediasector ondersteunen om “fake news” beter te kunnen bestrijden.’ Daarvoor worden algoritmes en methodieken ontwikkeld die fake news ontmaskeren. De capaciteit om dit te doen is ook zeer belangrijk. ‘Mijn bedoeling is om een breed gedragen platform te hebben om alle mediabedrijven bij te betrekken.’ Zowel openbare als privé-instellingen worden hiervoor aangesproken.

De eerste verantwoordelijke voor goede informatie is de journalist zelf. ‘De journalist moet “fake news” rapporteren en de juiste informatie delen.’ Publieke financiering moet hierin helpen, zegt Dalle. Het is echt bedoeld om die journalistiek te ondersteunen. ‘Een ander element om “fake news” tegen te gaan is mediawijsheid.’ Hoe gaan mensen om met nieuws? Weten ze waar ze juiste informatie kunnen vinden? Mediawijsheid staat centraal in mijn mediabeleid, zegt Dalle. Er zal meer geïnvesteerd worden in het kenniscentrum hieromtrent. Ook vanuit het jeugdbeleid is dit een prioriteit. Jonge mensen moeten de vaardigheden verwerven om op zoek te gaan naar correct nieuws, zegt de minister.

Grote diversiteit in het medialandschap

Het is niet de taak van de politiek op te bepalen wat correct nieuws is. ‘Politiek moet zich niet bezighouden me de redactionele autonomie van de journalisten.’ We gaan investeren in die “fact checking”‘, zegt Dalle, en het is ook de bedoeling dat de kleine spelers daar de vruchten van plukken. ‘Er is een heel divers Vlaams medialandschap.’ Met internationaal georiënteerde bedrijven en zeer innovatieve kleine bedrijven. Dit zorgt ervoor dat het geen eenheidsworst is in Vlaanderen, zegt Dalle. ‘We willen in Vlaanderen een digitale transformatie met zeer innovatieve media.’ Dit gaat over de openbare omroep, de grote bedrijven en ook de kleinere.

Een nieuw platform

Het is aan privébedrijven om te investeren in technologie en goede ondersteuning. Zo kunnen journalisten en redacties op een goede manier werken. Dit is niet aan de overheid om aan te komen, zegt Dalle. ‘Redactionele autonomie is uitzonderlijk belangrijk voor de journalistieke vrijheid in ons land.’ Er zijn al een aantal initiatieven geweest zoals Fact Check Vlaanderen die innovaties en investeringen teweeg hebben gebracht. Daar wil Dalle verder op bouwen.

Hoe dit georganiseerd kan worden, bekijkt de regering volgend jaar concreet. ‘Bestaande initiatieven, de media en de academische wereld zullen hierin meegenomen worden.’ Het voorbereidende werk is al een tijdje bezig, meer specifiek met de openbare omroep en enkele mediaspelers, zegt Dalle. ‘De technologie die wordt ontwikkeld, is geen doel maar een middel.’ Uiteindelijk zijn het journalisten en redacties die beslissen wat ze met die informatie doen. ‘We hebben heel wat sterke nieuwsredacties en ik heb er vertrouwen in.’

De ondersteuning voor kleine spelers

Er is nog een rol weggelegd voor de kleine onafhankelijke spelers in het huidige medialandschap, zegt Dalle. ‘Vlaanderen is rijk aan mediabedrijven.’ Dit zorgt ervoor dat in het medialandschap geen ‘pensée unique’ is. Ook die kleinere mediabedrijven komen met zeer interessant nieuws, zegt Dalle. In de coronacrisis in er een noodfonds opgericht voor de media. Daarvan is ook een deel naar de kleinere spelers gegaan. ‘Ook de check-check-checkcampagne is bewust naar de kleinere en regionale omroepen gegaan.’ Je merkt dat Vlamingen dit enorm op prijs stellen, merkt Dalle op.

Die kleinere spelers hebben het uiteraard niet altijd gemakkelijk. ‘De overheid moet er voor zorgen dat er een gelijk speelveld is.’ Daar zijn we vandaag mee bezig, zegt Dalle. Voor die gelijkheid tussen de grote tv- en radioproducenten en de kleinere online diensten. ‘Maar elk bedrijf moet zijn eigen sluitend businessplan maken.’ Die concurrentiële context moet de overheid niet weg nemen, zegt Dalle. Het is niet de bedoeling dat de overheid mediaorganisaties structureel ondersteunt. ‘Middelen voor innovatie kunnen er uiteraard wel zijn.’ Maar het is nog altijd beter dat mediabedrijven privaat georganiseerd zijn in het kader van de redactionele autonomie, zegt Dalle.

Dalle vindt het een zeer boeiende tijd voor de media. ‘Door digitalisering en internationalisering staan alle spelers enorm onder druk.’ Daarom is samenwerking binnen Vlaanderen essentieel. Zowel tussen privébedrijven als de met openbare omroep. ‘De vraag is hoe we ons als Vlaamse mediasector kunnen versterken naar het buitenland toe.’ In dat opzicht zijn we al bezig met de beheersovereenkomst van de VRT, zodat die slagkrachtig wordt, zegt Dalle. Gericht op de toekomst en samenwerking met de andere mediaspelers.

Redacteur: Pieter-Jan Volkaert

Beluister ook onze andere podcasts:

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts, cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

David Geens

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.