JavaScript is required for this website to work.
radio

Danny Van Assche: ‘Ik zag geen dozen van Bol.com of Zalando’

David Geens4/5/2020
Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder Unizo

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder Unizo

foto © Uniz

Bedrijven mogen vandaag weer opstarten en winkels heropenen op 11 mei. Wat betekent de crisis voor KMO’s en zelfstandige ondernemers? Een gesprek met Danny Van Assche van Unizo.

In het algemeen gaat het met de leden van Unizo moeilijk. Horeca, toerisme, events, klein- en groothandel en bouw zijn economisch zwaar getroffen. Dat zijn vaak KMO’s en zelfstandige ondernemers die op hun tandvlees zitten.

Daarom is het belangrijk om terug aan de slag te kunnen gaan. ‘We moeten wel zeggen dat alle regeringen en instanties vrij adequaat hebben gereageerd om de eerste kosten, zoals liquiditeit, te voorzien’, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. ‘Maar inmiddels zijn we aan de fase toe dat de bedrijven wel hun kosten blijven zien lopen en dat de enige goede oplossing is om terug aan de slag te gaan.’

Niet alle problemen van de baan

Daarmee zijn uiteraard niet alle problemen van de baan. De omzetten zullen niet meteen terug zijn zoals voorheen. Daarom zal deze crisis niet meteen opgelost zijn. Er kan momenteel nog niet ingeschat worden hoeveel faillissementen nog zullen volgen uit deze periode.

De opstart van bedrijven en vooral van de kleinhandel volgende week stelt nog wel vragen, vooral specifiek voor bepaalde sectoren. Daarom moeten er nog vaak per sector details uitgewerkt worden in sectorale akkoorden. ‘Unizo heeft bij de lockdown op enkele dagen tijd vele tienduizenden vragen gekregen,’ vertrouwt Van Assche ons toe, ‘maar voor de opstart is eerder gewerkt met algemene maatregelen zoals Unizo gevraagd had, zodat de details per sector kunnen ingevuld worden.’

Unizo is binnen de Hoge Raad KMO’s en zelfstandigen heel actief bezig geweest met een algemene gids op te stellen om bedrijven terug veilig op te stellen. ‘Die gids is nadien verfijnd per sector zodat iedereen heel goed weet hoe weer veilig aan de slag te gaan en klanten te ontvangen’, volgens Van Assche.

Uiteraard blijven er vanuit de Unizo-leden bezorgdheden omtrent hun eigen veiligheid en die van hun personeel komen. Beveiligingsmateriaal is niet altijd even vlot beschikbaar. ‘Maar we zien daar dan toch de creativiteit van onze ondernemers, zoals bv jeneverstokers die dan ontsmettingsalcohol beginnen stoken.’ Unizo helpt haar ondernemers oa door een platform aan te bieden om leden met elkaar in contact te brengen indien ze voor mekaar een oplossing kunnen bieden.

Lokaal online winkelen zit in de lift dankzij crisis

Ook commercieel probeert Unizo haar leden te helpen. Er was al het winkelhier.be-platform, maar inmiddels heeft men ook de koopinjebuurt.be website opgericht. Zo kan men de lokale ondernemer in de buurt ondersteunen. ‘Voor de crisis kocht de Belg 60% van zijn online aankopen in het buitenland. Nu zien we een heel snelle evolutie bij zowel de consument die nu online zijn lokale handelaar zoekt, die nu zelf eindelijk zijn online aanbod uitbouwt’, vertelt Van Assche. ‘Deze week zag ik bij de vuilophaling in mijn straat veel dozen maar geen enkele van Bol.com of Zalando.’

Voor de horeca komen er nog grote uitdagingen. Niet alleen ervaren zij een grote ramp omdat ze als laatste hopelijk begin juni mogen heropstarten, maar het is ook nog niet duidelijk hoe dit zal moeten gebeuren. Hoeveel couverts mag een restaurant nog hebben, hoe moeten ze de social distancing respecteren… Ook de rest van de eventsector zit met heel vragen.

De overheid heeft snel ondersteuningsmaatregelen genomen, maar komen de centen ook snel toe. ‘We horen dat zaken zoals de hinderpremie van de Vlaamse overheid op recordtempo uitbetaald zijn’, zegt Van Assche. De uitdaging blijft om nog te kijken of iedereen geholpen werd. Het was makkelijk om te zien wie verplicht moest sluiten, maar er zijn nog heel wat meer getroffen bedrijven die nog hulp kunnen gebruiken.

Beluister het volledig interview hieronder:


Beluister ook onze andere podcasts:

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.

Commentaren en reacties