JavaScript is required for this website to work.
Europa

Harry De Paepe: ‘Brexit ongedaan maken is geen optie voor Britten’

David Geens6/10/2021
Er hangen donkere wolken boven het Verenigd Koninkrijk

Er hangen donkere wolken boven het Verenigd Koninkrijk

foto © Pixabay

In deze aflevering van Doorbraak Radio spreken we met Harry De Paepe, specialist over de Brexit en het Verenigd Koninkrijk. Hij gaat dieper in op de huidige chaotische situatie en de gevolgen van de Brexit.

Het is een zeer chaotische periode in heel Europa met de nasleep van de covidcrisis en de onrust omtrent de energieprijzen en gasreserves. In het Verenigd Koninkrijk wordt deze chaos nog meer versterkt door de Brexit en de gevolgen van het verlaten van de EU. Het ongenoegen begint te groeien in het Verenigd Koninkrijk nu bepaalde basisvoorzieningen zoals brandstof op het randje komen te staan. In deze aflevering van Doorbraak Radio spreken we met Harry De Paepe, specialist over de Brexit en het Verenigd Koninkrijk. Hij gaat dieper in op de huidige situatie in dat land en wat er nu juist allemaal door die Brexit komt.

Brexit blijft

Het is een zeer chaotische periode en de Brexit versterkt dat allemaal. Maar hebben de Britten dan ook al spijt van hun beslissing. ‘Ik heb enkele peilingen gezien en gelezen en wat blijkt, overtuigde Brexiteers blijven even overtuigd.’ De twijfelaars daarentegen beginnen nu wel te twijfelen of het wel een goede beslissing was, zegt De Paepe. ‘Opmerkelijk is wel dat het idee om een nieuw referendum te houden totaal geen populariteit heeft.’ Om eventueel de Brexit ongedaan te maken is duidelijk geen optie voor het VK. ‘Men moet er dus mee verder.’ Dat is heel duidelijk, aldus De Paepe

Complexer dan Brexit

We horen in de media allemaal over brandstoftekorten en lege supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. ‘Dat is een vrij complex gegeven dat veel verder gaat dan alleen maar de Brexit.’ Bijvoorbeeld het verhaal van de vrachtwagenchauffeurs. Daar speelt de Brexit wel heel duidelijk een versterkende factor, zegt De Paepe. Heel wat vrachtwagenchauffeurs van Oost-Europese origine hebben hierdoor het land verlaten. ‘Maar dat is niet de enige factor.’ Tijdens de covidcrisis en de uitstroom van chauffeurs, is er ook niet aan vervanging gewerkt, zegt De Paepe. De vergrijzing en daarbij horende pensioengolf spelen ook een rol. Bovendien is vrachtwagenchauffeur zijn in het VK geen aantrekkelijk beroep. ‘Het is één van de slechtst betalende regio’s op dat vlak.’

Dat is ook de basis van het antwoord van de Britse regering op dit ogenblik. Ze hebben extra visa uitgekeerd om misschien toch Europese chauffeurs aan te trekken, zonder veel gevolg, aldus De Paepe. Op dit ogenblik wordt zelfs het Britse leger ingezet om dat tekort op te vangen. ‘De Britse overheid zegt dat dat hun maatregelen zijn, maar wijst vooral naar de werkgevers zelf om de zaak op te lossen.’ Namelijk het een beter betaalde job maken. Dat is het mantra van de Britse regering nu om hun slecht imago wat op te kuisen, zegt De Paepe. ‘De Oost-Europeanen zijn nu weg en nu moeten er Britse werkkrachten in de plaats komen die beter betaald zullen worden.‘

Europees probleem

De onrust die nu te merken is, is veel ruimer dan enkel in het Verenigd Koninkrijk. ‘De hoge aardgasprijzen veroorzaken momenteel in heel Europa problemen.’ In het VK veroorzaakt dit nog een extra probleem, zegt De Paepe. ‘De aardgasreserve van het Verenigd Koninkrijk is op dit ogenblik slechts 3 dagen.’ Dus stel dat daar een groot tekort of strenge winter optreedt hebben zij bijna niets om op terug te vallen, aldus De Paepe. Die hoge aardgasprijzen leiden tot faillissementen bij aardgasleveranciers en daarnaast ook bepaalde meststoffabrikanten. ‘Zij produceren stoffen die gebruikt worden in de voedsel- en ziekenhuisindustrie.’ Daardoor is ook minder koeling mogelijk in de winkels en geraken bepaalde voedselproducten er ook gewoon niet.

Personeelstekorten

Veel sectoren hebben te kampen met enorme personeelstekorten. ‘Ook dat is al langer bekend.’ In de ziekenzorg is dit bijvoorbeeld een enorm probleem, zegt De Paepe, maar ook in de retailsector, onthaalsector en hotelsector. ‘Er zijn allerlei verschillende redenen die daar een rol in spelen en het antwoord van de Britse regering is steeds hetzelfde.’ Zij menen dat het aan de sector zelf is om het op te lossen. ‘Maak er beter betaalde jobs van waardoor je ook Britten zult aantrekken en niet moet rekenen op mensen uit het buitenland.’

Dat is altijd de bedoeling geweest van de Brexit en voorstanders hebben dit ook altijd gezegd. ‘Er zijn ook genoeg werklozen in het Verenigd Koninkrijk om deze gaten op te vullen.’ Het probleem is vooral dat je voor vele jobs ook degelijk moet opgeleid zijn, aldus De Paepe. ‘Enerzijds heb je het mantra en het ideaal van de Britse regering en anderzijds heb je de realiteit.’ Niet iedereen is zomaar opgeleid dus er moet geïnvesteerd worden in die opleidingen. Dat is een groot stuk van het probleem, zegt De Paepe. Ook onder invloed van Covid is daar te weinig tijd en geld aan besteed. ‘De economie trekt zich op maar je hebt de mensen nodig om die economie draaiende te houden.’

Men is zich in het Verenigd Koninkrijk wel bewust dat deze problemen nog enkele jaren kunnen aanslapen. ‘Dat is ook de boodschap die vaak wordt verkondigd vanuit de overheid.’ Alhoewel er vaak kortetermijnoplossingen worden gezocht, zijn er structurele maatregelen nodig. Van dat is iedereen zich ook bewust, zegt De Paepe. ‘Ondertussen tikt de klok verder en stapelen problemen zich op.’ Het grote ongenoegen probeert men met die tijdelijke maatregelen weg te nemen maar de vraag is hoe lang dat mogelijk is. ‘Boris Johnson blijft wel zijn eeuwige optimisme uitstralen en dat vertaalt zich ook nog altijd in de peilingen.’

Redacteur: Pieter-Jan Volkaert

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.

Commentaren en reacties