Alles over de monarchie van Leopold I tot prinses Mathilde

Doorbraak redactie29/3/2011Leestijd 1 minuut
TitelAlles over de monarchie van Leopold I tot prinses Mathilde
AuteurTim Trachet

Over de monarchie wordt zelden zakelijk geschreven. Ophemelende boekjes over het koningshuis vinden nog wel wat afzet bij een bepaald publiek en daarvoor willen uitgevers dus wel eens plaats maken in hun aanbod. Alles over de monarchie, van Leopold I tot prinses Mathilde zal zeker ook zijn weg vinden naar de boekenkast van mening koningsgezinde, maar auteur en VRT-journalist Tim Trachet had wel de ambitie om correcte informatie te bieden en mikt naar iedereen die belang stelt in het thema.

Het opzet is encyclopedisch, met lemma’s in alfabetische volgorde. Niet het soort boek dat je van voor naar achter leest; een grasduinboek dus. Of, en vooral, een naslagwerk. De titel van het boek is ambitieus. Of er echt ‘alles’ in staat, willen we in het midden laten, maar in elk geval wel heel veel. Wat is een hofmaarschalk, wat is de civiele lijst, hoe werkt het protocol en wat moeten we ons voorstellen bij een morganatisch huwelijk? Op dat soort vragen biedt het boek een antwoord. Het bevat ook een lemma ‘bastaards’, maar dat is intussen alweer achterhaald door de feiten.

Het boek werd streng uitgegeven. De foto’s bieden zelden meerwaarde, de tekst mijdt elke vorm van sensatiezucht of hagiografie. De auteur gebruikt een zakelijke toon, maar wel gericht op een breed publiek.

Het register achteraan oogt wat overbodig, aangezien het de begrippen alfabetisch oplijst in dezelfde volgorde waarin ze in het boek zijn opgenomen. Maar dit werk vult zeker een gat in de boekenmarkt.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.