TitelBelgië-Belgique
AuteurOlivier Luminet (red)
UitgeverSnoeck
ISBN9789461610416
Aantal bladzijden190
Prijs€ 24

In België-Belgique, één land twee collectieve geheugens buigen specialisten van verschillende wetenschappen zich over de vele vragen die de politieke impasse in België heeft opgeroepen. De invalshoek is de rol van emoties en herinneringen, zeg maar het collectieve geheugen. Via die invalshoek willen de auteurs graven naar de oorzaken van het politiek conflict. Hoewel de meeste auteurs duidelijk in Belgische hoek zijn gesitueerd, moeten ze tot de conclusie komen dat er niet zoiets bestaat als een Belgisch collectief geheugen. Vlamingen en Franstaligen hebben fundamenteel andere herinneringen over sleutelmomenten in de geschiedenis: de kolonisatieperiode, de oorlogen … Het artikel over de rol van het collectief geheugen in de afbrokkeling van de natiestaat is het fundament van het boek.Het boek bevat veel interessant materiaal, maar ontsnapt niet aan de Belgische dualiteit. Sommige geschiedkundige uiteenzettingen zijn duidelijk door Franstaligen geschreven. Andere bijdragen zijn van een onvoorstelbare banaliteit en trekken op basis van enkel interviews conclusies die de geschiedenis geweld aandoen.Het boek is helaas te wisselvallig om het echt ‘goed’ te noemen, maar de hoofdstukken over collectief geheugen en de natiestaat, stereotypen in het Belgische taalconflict en nationale verleden van België zijn lezenswaard al zijn sommige conclusies overhaast en overtrokken. Maar het zet zeker aan tot denken!