TitelDe dwaling
AuteurC.J. Tudor
UitgeverA.W. Bruna
ISBN9789400515840
Aantal bladzijden300
Prijs€ 22.99

Een gekantelde bus vol studenten, een gestrande kabelbaancabine en een afgelegen groot landhuis vol onderzoekers en hun proefpersonen. De meesten zijn vreemden voor elkaar. In ieder van deze groepen schuilt er een moordenaar. Slachtoffers alom. Buiten raast er bovendien een megasneeuwstorm. Er is in de wijde omgeving geen levende ziel te bekennen. Het lijkt wel of iedereen op de vlucht is. Maar voor wat, voor wie? U leest het in de nieuwe thriller De dwaling.

C.J. Tudor (roepnaam Caz) debuteerde in 2016 met haar thriller De krijtman, die een wereldwijde bestseller werd, en in meer dan dertig talen werd vertaald. Op haar zestiende stopte ze met school en oefende ze allerlei baantjes uit: winkelbediende, junior-verslaggeefster, radio-tekstschrijfster en baatte ze een hondenuitlaatservice uit. De dwaling (oorspronkelijke titel: The Drift) is haar vijfde thriller. Sinds het verschijnen van haar debuut wordt ze ook de Britse Stephen King genoemd. En schrijven kan ze. Ze weet hoe ze de spanning in een boek beetje bij beetje kan opvoeren. De sfeerbeschrijvingen zijn prima uitgewerkt. Zo is de beschrijving van de in haar laatste boek opgevoerde sneeuwstorm dusdanig dat je haast mee rilt met de personages.

Angstaanjagend

Alles draait in het boek rond een virus maar wat voor een virus. Het verhaal doet angstaanjagend actueel aan nadat we zelf met zijn allen drie coronajaren achter de rug hebben. Maar stel je een virus voor dat honderden malen erger is dan corona. De dwaling is een postapocalyptische thriller met horrorachtige trekjes — zeker geen ‘literaire thriller’, zoals op de cover staat.

Tudor kwam met het idee voor haar boek in 2019 nog vooraleer corona ten volle uitbrak. Tijdens de verschillende lockdowns schreef ze haar boek en gebruikte ze verschillende elementen uit de toenmalige actualiteit. Zo komen heel wat geschetste situaties zoals vaccins, antivaxers, zombieachtige wezens, symptonen van het virus en de drang om zelf te overleven bekend voor.

Hannah

Het verhaal wordt opgebouwd aan de hand van drie hoofdpersonages: Hannah (bus), Meg (gondel) en Carter (landhuis). Deze personages zijn allen interessant genoeg om beter te leren kennen. We volgen ze in hun reacties op de gebeurtenissen sinds de uitbraak van het virus. Een gebrek is echter dat ze niet echt uitgediept worden, zodat je als lezer niet echt met hen meeleeft. Het boek speelt zich af in een nabije toekomst. De lezer kan zich hierbij zelf afvragen wat hij of zij zou doen in zo’n situatie. Wanneer er honger, dorst of gevaar dreigt, zijn mensen vaak geneigd voor zichzelf te kiezen. De auteur laat dit in haar thriller heel duidelijk zien.

Op het einde van het boek, wanneer de drie verhaallijnen samenkomen, blijken de dingen niet te zijn wat ze in eerste instantie wel lijken te zijn. Tudor zorgt dan nog voor een onverwachte plotwending, een typisch en weerkerend gegeven in haar werk, en een verrassend einde. In elk geval doet Tudor haar ‘mentor’ Stephen King alle eer aan. Ze speelt treffend met locaties, tijd en personages. Bijwijlen is het boek dankzij haar doeltreffende schrijfstijl best angstaanjagend. Wanneer je het boek toeslaat, hoop je een dergelijke postapocalyptische wereld nooit te hoeven meemaken. Voor de rest een heerlijke, verrassende thriller.

Het boek kan in de Doorbraak-webwinkel worden besteld.