TitelDe geschiedenis van België voor dummies
AuteurFred Stevens en Axel Tixhon
UitgeverPearson
ISBN978-90-430-2239-2
Aantal bladzijden439
Prijs€ 28.95

Wie in een of ander thema geïntroduceerd wil worden, kan altijd terecht bij de bekende gele ‘dummie’-reeks. Die biedt de liefhebbers ook een Geschiedenis van België voor dummies, eigenlijk ‘een geschiedenis van de streken die nu bekend staan als België’, want het verhaal begint ver voor 1830. De Nederlandse versie is een vertaling uit het Frans.De auteurs, een Vlaming en een Waal, brengen een vlot leesbaar stuk geschiedenis, uiteraard in gecondenseerde vogelvluchtversie. Over België is meer dan 439 bladzijden te vullen. De fabel dat de verlichting van het wegennetwerk België zichtbaar maakte van op de maan (blz. 362) hoort niet in zo’n boek thuis. De bewering dat Lahaut de eedaflegging van Boudewijn verstoorde door ‘vive la république’ te roepen (blz. 382) mist nuance. Het boek, dat meerdere slordigheden bevat, hoort niet thuis op het schap wetenschappelijke literatuur.Zo’n dummie-boeken willen een snelle, behapbare brok ‘inleiding op’ zijn en dat is het dan ook. De vraag blijft of zoiets nog zin heeft in deze Wikipedia-tijden, want tenslotte biedt het wereldwijde web alles waar dit boek in voorziet. Het probeert het web zowaar wat na te bootsen op papier met pictogrammen, verdiepingsstukken, samenvattende inleidingen.Toegegeven, hier maken twee vakmannen de keuze, op het web moet je dat zelf doen. Soms is het interessant om het pad te volgen dat een ander aanwijst. Dat van Stevens en Tixhon is het bewandelen waard. (PDR)

Peter De Roover was achtereenvolgens algemeen voorzitter en politiek secreteris van de Vlaamse Volksbeweging , chef politiek van Doorbraak en nu fractievoorzitter voor de N-VA in de Kamer.

Meer van Peter De Roover