TitelDe internationalisering van de Vlaamse Rand rond Brussel
AuteurDegadt Jan, De Metsenaere Machteld, De Vlieger Mieke, Janssens Rudi, Mares Ann, Van Wynsberghe Caroline
UitgeverASP NV ACADEMIC & SCIENTIFIC PUBLISHERS
ISBN9789070289577
Aantal bladzijden267
Prijs€ 25

Er is al veel gezegd over de Vlaamse Rand (rond Brussel). Maar gelukkig zijn er ook cijfers en besprekingen, en die kan je vinden in ‘De internationalisering van de Vlaamse Rand’. Het boek kwam tot stand naar aanleiding van een colloquium georganiseerd door het Documentatiecentrum Vlaamse Rand. Het geeft een breed overzicht en perspectief van de problematieken van de Vlaamse rand, waarvan de internationalisering diegene is die het meest in de pers komt. In dit boek krijgt u de demografische cijfers en verschillen, oorzaken en veranderingen. Er lijken inderdaad in meer dan een opzicht verschillende Vlaamse Randen te bestaan. Het verschil tussen verschillende plaatsen in wat met de Vlaamse rand noemt zijn vaak groot.Naast de meertalige realiteit geeft het boek ook een overzicht van de politieke omgang met die taaldiversiteit. Met zelfs een hoofdstuk over pro-contra taalterritorialiteit. Er is ook aandacht voor de economische dynamiek van de regio en vergelijkingen met andere regio’s.In de nabeschouwing stipt Els Witte aan dat een vergelijking met Waals Brabant ontbreekt. En dat zou inderdaad misschien mooi geweest zijn. Hoe zit het daar en wat zijn de gelijkenissen en verschillen? Het had zeker niet misstaan tegenover de vergelijkingen met Catalonië en Luxemburg die in het boek zijn opgenomen.De Internationalisering van de Vlaamse rand geeft een mooi breed overzicht van de situatie in de Vlaamse rand(en). Wie erover wil meespreken heeft het best in huis.