De toekomst is al begonnen. 100 jaar Uitgeverij Lannoo. Het verhaal van een voorzichtige durver.

Doorbraak redactie22/10/2010Leestijd 1 minuut
TitelDe toekomst is al begonnen. 100 jaar Uitgeverij Lannoo. Het verhaal van een voorzichtige durver.
AuteurM-A Wilssens, R. Vanlandschoot en M. Reynebeau

Lannoo bestaat honderd jaar. Reden genoeg voor een feestelijk boek dat helaas vooral een veredelde en geïllustreerde catalogus is geworden.

Reynebeau heeft gelijk als hij in zijn intro stelt dat (de) uitgeverijgeschiedenis ook (een) mentaliteitsgeschiedenis van Vlaanderen is. Lannoo evolueerde immers van geëngageerd strijdend katholiek en radicaal-Vlaams tot een open christelijk-geïnspireerde en vooral commerciële succesuitgeverij, voor wie ‘Vlaams’ een geografisch adjectief is. De vele ‘belgicana’ zijn daar een mooi voorbeeld van. Toch behield Lannoo steevast een blik over de Nederlandse grens – blik die sinds kort ook bedrijfseconomisch is geconcretiseerd in de overname van ongeveer de helft van de ex-PMC-uitgeverijen in het noorden.

De toekomst is al begonnen is vooral een prachtig uitgegeven en handzame catalogus/overzicht van de belangrijkste uitgaven van de afgelopen eeuw. Daarin wordt bij de evolutie en bij de verschillende titels maar kort stilgestaan. Dat kan ook niet anders, 100 jaar in 368 pagina’s bevatten, is geen koud kunstje. Maar het is jammer dat de persoon van Joris Lannoo niet duidelijker uit de verf kwam – en waarom hij zich liet verleiden om Het Jodenvraagstuk uit te geven, dat een promo-editie was van … De Protocollen van de Wijzen van Sion.

Ook co-auteur Marie-Anne Wilsens slaat even de bal mis als ze Onze Vlaamse Volksbeweging van pater Walgrave in de jaren 1960 situeert. Het boek is uitgegeven in 1949.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.