De val van het Westen
Ian Morris
Spectrum
9789027445926
878
€ 39.99

Wie wat vertrouwd is met de geschiedenis-op-de-lange-termijn of zoekt naar terugkerende processen in de wereldgeschiedenis, vindt een partner voor lange leesavonden in dit meer dan vuistdikke boek van historicus en archeoloog Ian Morris. Het feit dat hij én vertrouwd is met de prehistorie én met de geschiedenis die, u herinnert zich het misschien nog, begint met het schrift (ca. 3500 v.C. in het Nabije Oosten), maakt dat hij als geen ander de hele menselijke geschiedenis in een model tracht te gieten. Met dat haast wiskundige model wil hij ‘beschavingen’ meten en wegen. Om te leren wanneer het Westen (grosso modo Europa en het Nabije Oosten) domineerde of het Oosten (China en Zuidoost-Azië) voorloper was. Inderdaad, Spengler komt om de hoek kijken, maar Morris werkt nauwkeuriger en correcter – zonder agenda. De Nederlandse titel is een domper op het geheel. Dit boek heeft het niét over de ‘val’ van het Westen. En ook de ondertitel verwijst niet naar de inhoud van het boek: Hoelang houdt de westerse dominantie nog stand? De Engelse, originele titel dekt wél de lading: Why the West Rules – For Now. ‘Never judge a book by its cover’, luidt het over de plas. Dat geldt zeker voor dit boek. Lézen!

Karl Drabbe

Karl Drabbe is uitgever non-fictie bij Vrijdag en van Doorbraak Boeken. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Wil u graag meer lezen van Karl Drabbe?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.