Filosofie

Durf te twijfelen

‘Hoe weet je dat zo zeker?’ Deze eenvoudige maar essentiële vraag stellen Leonie Breebaart en haar collega’s van het Nederlandse dagblad Trouw aan spraakmakende denkers, aan elkaar en aan ons. Moet je de rechter, de politicus of de krant zomaar geloven?

Het boek is samengesteld door redacteur en columnist Leonie Breebaart, zij schreef ook de inleiding en slotbeschouwing. Met de filosofieredactie van Trouw spoorde ze enkele spraakmakende denkers aan om een filosofische beschouwing te schrijven over hun domein. Verschillende domeinen komen aan bod: rechtspraak, liefde, seks, economie, gezondheid, natuur, onderwijs, kunst, techniek, democratie, geloof … Buiten Nederlandse experts heeft het boek met een bijdrage van Ignaas Devisch en Tinneke Beeckman ook een Vlaamse touch.

‘Wat is gezonde scepsis? Meer op onszelf vertrouwen en de scepsis toepassen op de claims van de gezondheidsindustrie’, stelt Devisch, hoogleraar ethiek en medische filosofie, in zijn bijdrage ‘Ziek van gezondheid’. Tinneke Beeckman heeft het op haar beurt over het afnemende vertrouwen in de journalistiek (‘Moet je geloven wat er in de krant staat?’).

Verdere vragen die andere experts in hun bijdrage stellen: ‘Als iemand een moord bekent zonder dat er bewijs op tafel ligt, is dat gek genoeg vaak een teken van onschuld’, meent Ton Derksen, wetenschapsfilosoof. En: ‘Single zijn is een fase, trouwe liefde is het grote einddoel. Waarom eigenlijk?’, vraagt Simone van Saarloos, filosofe en schrijfster, zich af.

Vanzelfsprekende vragen klinken misschien kinderlijk, schrijft Breebaart, of zelfs een beetje dom, maar dat komt alleen omdat ze verondersteld worden vanzelf te spreken. ‘Met zulke dooddoeners zou niemand genoegen moet nemen’, merkt ze op. Vandaar dan ook dit boek. Breebaart stelt namelijk dat scepsis niet alleen een drijvende kracht is in de geschiedenis van de filosofie, maar ook een aanjager is van het maatschappelijk debat. Om het met de woorden van filosoof Karl Popper te zeggen: ‘Een vrije en open samenleving kan alleen bestaan als we de mogelijkheid overwegen dat we ongelijk hebben.’

Durf te twijfelen! is op een leuke manier geïllustreerd met originele beelden en foto’s. Het boek bevat ook een leeslijst met titels voor wie meer wil lezen over twijfel. Bovendien staan op de website van uitgever Lemniscaat ook de vele fragmenten waar in het boek naar verwezen wordt; muziekstukken, films, opera’s, toneelstukken, documentaires, interviews …