Een biografie van Europeanen
Mark Schalekamp
Maven Publishing
9789491845796
586
€ 22.5

Net zoals de Europese Unie zelf, kan je het boek Dit is Europa een ambitieus opzet noemen. De Nederlandse auteur en ondernemer Mark Schalekamp reisde naar alle 28 EU-landen en interviewde in iedere hoofdstad acht inwoners: een dokter, een politieagent, een kapper, een ondernemer, een kunstenaar, een immigrant, een sekswerker en een lokale beroemdheid. Voor die laatste categorie koos Schalekamp in België de vorige voorzitter van de Europese Raad, Herman Van Rompuy. Het viel de auteur op dat zelfs Van Rompuy niet kon antwoorden op de vraag wat die zogenaamde Europese identiteit nu precies is. En zo zijn er wel meer frappante passages in Schalekamps boekproject annex sociaal-journalistieke zoektocht naar verschillende Europeanen.

Het zinde de oud-advocaat niet dat de Europese Unie te weinig en voornamelijk negatief in het nieuws komt. Daarom bedacht hij ‘Project Youropeans’. Al zijn gesprekken leverden meer dan 230 interviews op en zijn terug te vinden op youropeans.eu. Dit onderzoek kostte natuurlijk een flinke duit. Europese subsidies kwamen er niet aan te pas en evenmin sponsoring van bedrijving, wegens ‘weinig interesse’. Schalekamp betaalde dus een deel uit eigen zaak, deed aan crowdfunding en deed opdrachten, zoals columns schrijven voor een politie- en kappersmagazine.

In tegenstelling tot de integrale interviews op youropeans.eu is het boek zelf een coherent geheel dat leest als een trein. Schalekamp vertelt uitvoerig over zijn tocht en maakt van de lezer een reisgenoot. De gesprekken over Europa zijn helemaal niet cliché en Schalekamp weet uit iedere beroepsgroep interessante passages te halen. Hij gaat in op de beroepen per land en de visie van de ‘Youropeans’ over Europa. Veelal last hij dit aaneen met anekdotes, luchtige humor en het harde feitenmateriaal.

Sander Carollo

Wil u graag meer lezen van Sander Carollo?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.