Egypte, een geschiedenis van Nasser tot na Mubarak

Tarek Osman
Bulaaq/Epo
9789491297045
336
€ 24.5

De geschiedenis van Egypte is boeiend, want rijk aan dramatische gebeurtenissen – denk maar even aan de opstand tegen Mubarak. Maar ze stemt ook triest, vindt Tarek Osman, Egyptenaar van geboorte en journalist bij de Britse krant The Guardian. Afgelopen eeuw veranderde Egypte van een vreedzaam land in de ‘voornaamste voedingsbodem van agressie in het Midden-Oosten’ (p. 19). De hoofdstad Cairo illustreert deze dramatische wending. Tot in de jaren vijftig van de 20ste eeuw was ze een liberale, kosmopolitische stad. Nu is ze vervallen tot een typische derdewereldstad, broeierig, overbevolkt. De Egyptische samenleving is conservatief en onverdraagzaam tegenover minderheden. In Egypte zagen mooie en minder mooie dingen het licht. Osman noemt respectievelijk het ontluiken van rijke cultuuruitingen op het gebied van muziek, film en literatuur en het ontstaan van het militante jihadisme. Liberaal denken dat de aanzet gaf tot de revolutie van 2011 ziet zich geconfronteerd met de Moslimbroederschap. In zeven hoofdstukken komen thema’s zoals het Arabische nationalisme, het islamisme, de rol van de christenen en het tijdperk-Mubarak aan bod. Osman schrijft niet zomaar een geschiedenisboek, nee, hij vertelt een verhaal van een samenleving, hoe ze veranderd is en hoeveel potentieel ze wel niet heeft voor een nieuw project van een ‘modern Egypte’. Zal Egypte weer zijn rol als regionale macht kunnen opnemen en de buurlanden inspireren?

Karl Drabbe

Karl Drabbe is uitgever non-fictie bij Vrijdag en van Doorbraak Boeken. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Wil u graag meer lezen van Karl Drabbe?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.