TitelHet moedige midden
AuteurWouter Beke
UitgeverPelckmans
ISBN9789028965928
Aantal bladzijden162
Prijs€ 15.5

Vlaanderen of België? Europa of eigen volk? Twee van de tien hoofdstuktitels van Het moedige midden, het boek waarmee CD&V-voorzitter Wouter Beke de aanloop neemt naar een verkiezingscampagne. Hij zet wel meer vragen op de agenda: Ik of wij? Wij of zij? Arbeid of gezin? Staat of markt? Stad of straat? Kosmopoliet of niet? … Beke wil de kracht in die tegenstellingen (of/of-denken) omzetten in de positieve energie van het compromis (en/en-denken). Maar hoe nieuw is dit verhaal? Het kenmerkte toch ook de paarse regeringen en die van Di Rupo. Bekes recept is electoraal maar bruikbaar als de polarisatie tussen zijn bondgenoten van links (sp.a) en rechts (Open Vld) weer toeneemt. Maar – boeiende contradictie! – tegelijk moet zijn partij van en/en dan meteen samen op campagne met de partijen van of/of … Een monsterverbond voor vijf jaar tégen N-VA? Is Beke wel een middenvelder? Zijn retoriek klinkt eerder groen-links. Zijn ode aan de eigen prestaties doet soms denken aan de snuivende Verhofstadt. ‘BHV gesplitst, staat hervormd, onderwijs vernieuwd, banken gered, provincieraadsverkiezingen gewonnen …’ Is dat zo?Het ‘moedige’ (‘melige?’) midden is een interessant document voor wie op zoek is naar argumenten of zwakke plekken in de politieke stoofpot van CD&V. Sinds het in juni in Brussel werd voorgesteld, stierf het zowat in de stilte van de zomer. Slaagt Beke er straks nog in zijn al bij al toch wollig verhaal in de herfst opnieuw op de agenda te plaatsen? (JVDC)

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.