Geen categorie

Het verloren geld van de Coburgs

Coburgs centen

Thierry Debels is bedrijfseconoom en publiceerde al over financiële onderwerpen (kredietcrisis, Fortis). Bekendheid verwierf hij met zijn boek Mijn jaar bij Jean-Marie Dedecker (Houtekiet).

Debels wil ons op het geldspoor van de Coburgs brengen. Een oefening met vijftig dubbelportretten, de ene keer wegens een gelijkenis, de andere keer door een tegenstelling. Die koppeling is niet overtuigend, evenmin als de losse collage, wars van alle chronologie. Het boek is een vloek tegen wat gebruikelijk is in wetenschappelijke publicaties: geen voetnoten, geen bronvermelding, alleen een ‘beknopte bibliografie’. Maar misschien een manier om meer boeken te verkopen.

Debels plukt uit de literatuur informatie over de verwerving (o.a. in de ‘bloeiende’, maar ook ‘bloedende’ onderneming Congo) en de besteding van koninklijk geld. Over steun aan de vele bastaardkinderen en minnaressen, financiering van allerlei fondsen en stichtingen, die met maatschappelijke activiteiten de band tussen volk en vorst moeten bewaken (voorop de Koning Boudewijnstichting, 1976), stromannen en buitenlandse vennootschappen, het gigantische fortuin van onroerend goed, dat onder de naam Koninklijke Schenking bij de Belgische staat is geparkeerd (of niet?).

Hoe rijk zijn de Coburgs nu? 12,4 miljoen euro, volgens het paleis zelf (2007). 630 miljoen euro volgens Euro Business (Albert II). Een paar kleinigheden zijn daar niet in inbegrepen: boten en villa’s, de fabelachtige kunstcollectie, het gigantische familiefortuin in het buitenland. Steenrijk of iets minder, maar vooral ondoorzichtig.