SubtitelUw geld na corona
AuteurMichaël Van Droogenbroeck en Ewald Pironet
UitgeverLannoo
ISBN9789401472623
Aantal bladzijden336
Prijs€ 24.99

Wat moet je doen met je spaargeld eens je kinderen uit het huis zijn en je lening bijna afbetaald is? Het is een vraag die veel Vlamingen bezig lijkt te houden afgaande op de verkoop van het boek Investeren in de tweede helft van je leven. Maar liefst 11 000 kopieën werden ondertussen verkocht van de financiële gids van Michaël Van Droogenbroeck, financieel journalist bij de VRT en senior writer Ewald Pironet bij Knack. In de Standaard Boekhandel noteerde het boek al snel in de top 5 in de lijst van best verkochte non-fictie boeken, een sterke prestatie. Momenteel staat het boek nog steeds stevig in de rangschikking binnen de top 10.

Doorbraak vroeg me om als financieel journalist een onafhankelijke review te maken van het boek. Na ook gebeld te hebben met medeauteur Ewald Pironet voor meer achtergrondinformatie, heb ik mijn verdict klaar.

Kaft schept valse verwachtingen

Mijn mening? Het boek komt de verwachtingen die het wil scheppen in het boek volledig na (met nadruk op IN het boek). Zo biedt het een overzicht van de verschillende investeringsmogelijkheden op een begrijpbare en toffe manier. De teksten zijn vlot geschreven en doorspekt met feiten en statistieken. En eerlijk, ook als ervaringsdeskundige leerde ik hier en daar iets bij.

Maar ik had tijdens het lezen de hele tijd last van verwachtingen die op het einde niet ingelost werden. Dit is trouwens niet de schuld van Ewald Pironet en Michael Van Droogenbroeck, maar ik heb wel een appeltje te schillen met de uitgever Lannoo. Het boek is inhoudelijk zeker niet slecht, maar het probleem is dat wanneer je het oppakt uit de boekenkast, je initieel compleet andere verwachtingen hebt.

Niet ingeloste verwachtingen

Misschien is dit wel mijn schuld, want ik heb bij de beoordeling speciaal ervoor gezorgd dat ik geen andere reviews of extra info las om mijn mening niet te laten beïnvloeden. Ik wil immers de situatie zo dicht mogelijk benaderen van een lezer die zich in de boekenwinkel laat verrassen in zijn zoektocht naar nieuw leesvoer. Wanneer je als koper in de boekenwinkel staat, geeft de kaft Investeren in de tweede helft van je leven je meteen de indruk dat je een personal finance boek in handen hebt. Net zo een beetje als het boek Je geld telt van Emiel Van Broekhoven.

Deze absolute aanrader (ook van Lannoo trouwens) is een uiterst interessante gids voor financiële planning. Helaas heb ik de fout gemaakt om op basis van dit boek mijn verwachtingen in te stellen en praktische tips te verwachten. Ook de achterflap heeft bij mij verwachtingen geschept die nadien niet uitkwamen. Zo staat er: ‘We vonden dat er iets ontbrak. Een boek dat helder en eerlijk uitlegt waarin je je geld kunt investeren. Dat niet focust op één concrete manier, maar het hele pakket in ogenschouw neemt. En dat niet zomaar gouden tips belooft, maar ook de mogelijke risico’s bespreekt’.

Geen praktische tips

Was het het woord ‘gouden tips’ dat me onbewust dingen deed verwachten die niet zouden komen? De info op de achterflap in combinatie met de titel deden me vermoeden dat ik een hele reeks praktische tips zou krijgen over hoe ik mijn financiën kan beheren. Maar dan lees je het voorwoord en besef je langzaam dat het boek net het tegenstelde als doel heeft en geen praktisch advies wil geven.  De auteurs willen immers een breed overzicht geven van de verschillende activaklassen in hun meest brede vorm en in detail uitleggen zonder te vervallen in het geven van die gouden tip.

Een onafhankelijk overzicht dat de mensen helpt om hun financiële kennis op te krikken.  Niets mis mee en ook iets waar ik naar streef, maar eens je die verwachting van praktische tips hebt opgebouwd, is het verdraaid moeilijk om deze nog van je af te gooien. Het boek is dan ook meer een financieel overzichtsboek dat je laat nadenken over wat mogelijk is dan een gids met praktische tips waarin de auteurs je een bepaalde richting sturen.

Auteurs slagen in hun opzet

Maar het moet gezegd, de auteurs slagen met verve in hun opzet om de financiële wereld begrijpbaar en op een interessante manier uit te leggen. Ik heb wel degelijk genoten van de verschillende hoofdstukken en hier en daar als financieel journalist ook wat bijgeleerd. De eerste twee hoofdstukken gaan over algemene geldweetjes wat vlot leest. De grote hoeveelheid aan statistieken, grafieken en onderzoeken storen ook niet en de alinea’s vormen zorgeloos een aan elkaar gebreid verhaal wat de leeservaring bevordert.

Ook zijn de auteurs vaak creatief in de teksten zoals hoe het thema investeringen te koppelen aan de Piramide van Maslow in hoofdstuk 2. Of hoe ze ook speciale investeringen in kunst en andere passionele investeringen een eigen hoofdstuk geven. Zo volgen in het boek 10 hoofdstukken waar ze de verschillende investeringsmogelijkheden bespreken zoals spaarboekjes, aandelen, vastgoed, vreemde munten et cetera.

Het hoofdstuk over de verborgen kosten van vastgoed is gewoon top en elk hoofdstuk dat ik heb gelezen is zeer volledig per categorie. Veel Vlamingen zullen verschieten van het hoofdstuk waarin de voordelen staan van beleggen in papieren vastgoed waar ik een grote fan van ben. Hoofdstuk 7 waar crowdfunding via cryptocurrencies aan bod komt was voor mij een eyeopener.  Hoofdstuk 13 over investeren in de mensheid en jezelf vond ik misschien nog wel een van de belangrijkste hoofdstukken en ik ben blij dat de auteurs dit hebben opgenomen in hun werk.

Conclusie

Het boek van Van Drogenbroeck en Pironet kan me daarom zeker bekoren, al hangt je leeservaring af van wat je precies zoekt. Zo had ik mijn hoofd ingesteld op een personal finance boek met persoonlijk advies. Deze verwachting is me doorheen het lezen van het boek blijven achtervolgen en dat neem ik de uitgever toch wel kwalijk op basis van hoe hij de titel, de achterflap en de voorkant op elkaar heeft afgestemd. Maar ben je geen financieel expert en wil je op een laagdrempelige manier je financiële kennisniveau opschalen? Dan zal dit boek je daarbij zeker helpen.

Ik zie het werk van de twee heren dan ook als een interessant naslagwerk voor lezers die zichzelf financieel willen bijscholen en in de materie nog niet veel kennis hebben. Ben je op zoek naar meer tijdloze en praktische tips, dan raad ik eerder het boek van Emiel Van Broekhoven aan die een autoriteit is op het vlak van financiële planning. Alles hangt dus af van waar je naar op zoek bent.

Zie het boek daarom als een leidraad.  Een begin dat je de belangrijkste spelregels in de financiële wereld bijleert zonder de indruk te willen wekken dat de gouden tip in pacht te hebben. Ewald Pironet en Michaël Van Droogenbroeck zijn ervaren gidsen die de lezer kunnen laten genieten. Als jij de juiste verwachtingen schept, zal ook jij ervan genieten.

Stefan Willems is een zelfstandig beursanalist met als missie om financiële kennis te delen met de doorsnee Vlaming. Met zijn achtergrond in finance, en filosofie focust hij onder meer op financiële onafhankelijkheid, geluk en de mens. Meer: stefanwillems.be.