TitelVanuit het donker
AuteurGytha Lodge
UitgeverCargo, Amsterdam
ISBN9789403106816
Aantal bladzijden364
Prijs€ 20.99

In 2019 debuteerde de jonge Britse schrijfster Gytha Lodge met een intrigerende detective onder de titel She Lies in Wait, in het Nederlands vertaald onder de titel Op een dag. Het boek werd lovend ontvangen en belandde bij de crime-bestsellers. Thans verscheen haar tweede detective. Kan ze de in haar gestelde verwachtingen opnieuw waarmaken? Eenieder weet dat een tweede boek altijd moeilijker is dan het eerste. Er wordt immers van de auteur verwacht dat het niveau minstens geëvenaard wordt en liefst overtroffen.

Gevaarlijk skypen

Universitair docent Aidan Poole besluit om ’s avonds laat zijn vriendin Zoe Swardedeen te skypen. Ze neemt op maar verschijnt niet in beeld. Aidan hoort gerommel en er beweegt even kort een schaduw over het scherm. Terwijl hij wacht, hoort hij hoe een bad volloopt. En dan opeens, het geluid van een gewelddadige worsteling. Vervolgens een hoge gil. En dan stilte… Aidan blijft wanhopig luisteren, twijfelt en belt dan de politie.

Aldus het begin van Lodges nieuwe detective Vanuit het donker (oorspronkelijke titel: Watching from the Dark). Inspecteur Sheens krijgt de zaak toegewezen en eenmaal in Zoe’s appartement ontdekken ze haar dode lichaam. Sheens heeft tijdens zijn decennialange werk bij de politie van Southampton een team om zich heen verzameld, waarin iedereen zijn eigen sterke punten bezit, en dat zo de inspecteur aanvult.

Terugblikken

Blijkbaar was eenieder gek op de 26-jarige Zoe, maar hoe langer het team onderzoek doet, hoe vreemder de mensen in haar omgeving zich gaan gedragen. De lezer wordt voortdurend op een dwaalspoor gezet. Telkens wanneer je denkt dat je de dader kent, zit je ernaast.

Lodge maakt in haar vlot geschreven detective veelvuldig gebruik van terugblikken (‘flashbacks’). Soms wel te veel waardoor de spanning enigszins gebroken wordt. Haar personages daarentegen zijn goed uitgewerkt en interessant.

De ontknoping zorgt voor een verrassing zonder dat het geforceerd of onwaarschijnlijk aandoet. Neen, vervelen doet het boek geenszins maar haar debuut, dat we vooraf lazen, wordt met Vanuit het donker niet overtroffen. De beklemmende, spannende stijl blijft hier achterwege.

We kijken evenwel met interesse uit naar haar volgende Inspecteur Sheens-delen. Voor februari staat alvast haar derde boek aangekondigd: Lie beside me. Dat zal eerlang ook vertaald worden naar het Nederlands.