Vlaanderen onafhankelijk, toekomstig Vlaanderen
Omver en erover!
Dirk Hoebeek e.a.
vzw Irzog
99
€ 25

Alle verhalen over confederalisme ten spijt, Vlaanderen moet gewoon zijn onafhankelijkheid grijpen, nemen, afdwingen. Zonder zeuren en treuren, zonder geven en toegeven. Natuurlijk, eens je in een Vlaams Parlement een meerderheid zou hebben om de onafhankelijkheid uit te roepen – uiteraard mét Brussel, daar mag geen twijfel over bestaan – moet je gaan onderhandelen. Met de Walen. Maar ook met de buurlanden. En met de Europese Unie.Gerolf Annemans en Steven Utsi schreven eerder al een omvangrijk en belangrijk boek – De ordelijke opdeling (Egmont) – waarin een onafhankelijkheidsscenario en -strategie wordt besproken. Maar enkele radicale Vlaamse Bewegers, waaronder ook een jurist, uit Vlaams-Brabant willen de splitsing concreet voorbereiden. Op het scenario voor de EU en het overleg met die supranationale overheid na, heeft het drietal, verenigd in de vzw Irzog (International Recht Zonder Grenzen), een concrete strategie uitgestippeld. Daarbij zelfs rekening houdend met de mogelijkheid van een gewapend conflict.De sterkte van dit onvoorstelbaar lelijk uitgegeven boek ligt in het concrete – hoe ‘ongelooflijk’ ook. Je vindt er een antwoord in op de vele problemen en uitdagingen die een splitsingsscenario met zich meebrengen. Maar de zwakte van hun gedetailleerde strategie ligt net bij de EU. Hoe zou de EU reageren op het losrukken van Vlaanderen – mét Brussel, Europese en NAVO-hoofdstad? Irzog heeft nog wat werk voor de boeg!

Karl Drabbe

Karl Drabbe is uitgever non-fictie bij Vrijdag en van Doorbraak Boeken. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Wil u graag meer lezen van Karl Drabbe?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.