Op weg naar 80 jaar oorlog. Het verhaal van de eeuw waarin ons land ontstond.

Doorbraak redactie31/5/2011Leestijd 1 minuut
TitelOp weg naar 80 jaar oorlog. Het verhaal van de eeuw waarin ons land ontstond.
AuteurJ.J. Woltjer

De ondertitel Het verhaal van de eeuw waarin ons land ontstond, wekt aanvankelijk de indruk dat de auteur zijn boek uitsluitend in de Nederlandse geschiedenis plaatst. Het begin van de tekst op de achterflap versterkt nog dit gevoel: het protestantse Nederland in opstand tegen Spanje dat tachtig jaar voor zijn vrijheid vecht. De inhoud bevestigt gelukkig die vrees niet. Professor emeritus J.J. Woltjer maakt duidelijk dat heel de Nederlanden nauw bij die opstand waren betrokken. Hij benadrukt ook dat het in feite geen opstand was van de Nederlanden maar een opstand in de Nederlanden tegen Spanje als onderdeel van de grotendeels uit godsdienstige tegenstellingen voortvloeiende conflicten in het Europa van de zestiende eeuw. Hij besteedt dus terecht veel aandacht aan de verschillende godsdienstige stromingen die toen de gevestigde maatschappij op losse schroeven zetten. Woltjer toont aan hoe de harde aanpak van de ketterij door de Habsburgers verschilt van de weerstand tegen een dergelijke politiek die in de Nederlanden onverminderd groot bleef. Zijn boek is duidelijk het werk van een eminent historicus. Misschien is de lectuur ervan precies daarom echter voor de historisch niet academisch gevormde lezer een ietwat moeizame oefening. Niettemin is het een aanrader voor ieder die zich wil verdiepen in de gebeurtenissen die, na de val van Antwerpen in 1585, tot de aanvankelijk door niemand gewilde scheuring in de kerk en de eerste scheuring in de Nederlanden hebben geleid.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.