Politiek

Op zoek naar hoop

Christelijke politicus gaat dialoog aan
Gert-Jan Segers

De Nederlandse politicus Gert Jan-Segers, Tweede Kamerfractievoorzitter van de ChristenUnie (voordat hij partijleider werd stond hij trouwens bekend als islamcriticus), schreef een interessant boek over de alsmaar groeiende verschillen in Nederland. Denk aan de winnaars en de verliezers van de globalisering, de werkloosheidskloof, de vervreemding in de maatschappij en de religieuze breuklijn. Segers trok met open blik op onderzoek en sprak in zijn boek met verschillende prominente en minder bekende personen op zoek naar nieuwe hoop voor een verdeeld land. Zo interviewde hij onder meer politicoloog Francis Fukuyama, de Volkskrant-columniste Sheila Sitalsing, komiek en atheïst Arjan Lubach, rabbijn Jacobs en burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb. ‘Met sommigen botste het, met anderen was het veel gemoedelijker. Maar toch kan ook ruimte voor verschil een hoopvolle situatie creëren’, vertelt Segers hierover.

Geloof en islam

Zijn boek leest heel aangenaam toegankelijk. De vele gesprekken zijn goed verwerkt en er zit een duidelijke structuur in. Segers deelde dit boek op in de vijf heftigste breuklijnen die hij waarneemt. Die tussen succesvollen en achterblijvers, tussen religieuzen en seculieren, tussen gezonden en zieken, tussen jongeren en ouderen, en tussen langgevestigden en nieuwkomers. In deze volgorde is Op zoek naar hoop dan ook ingedeeld. De gesprekken over deze thema’s zijn eerder braaf, maar het is natuurlijk wel interessant dat hij zijn christelijke mening toetst aan zijn gesprekspartners. Vooral wanneer het over geloof en islam gaat, wordt het interessant. Segers is kritisch voor de islam maar houdt ook rekening met minderheden. Hij verdedigt godsdienstvrijheid en het recht om ritueel te mogen slachten. Op die manier bewandelt hij een gulden middenweg en krijgt hij kritiek van links én rechts.

Vrijwilligerswerk

Het boek is een zoektocht naar hoop. En dat heeft de auteur ook gevonden. ‘Het is mogelijk: een land dat ruimte biedt aan mensen, een land waar we elkaar weer recht in de ogen kijken’, concludeert Segers. Hij haalt er ook politieke voorstellen uit. Om de tegenstellingen tussen mensen te overbruggen, wil hij een maatschappelijke dienstplicht met vergoeding invoeren voor jongeren tussen 18 en 28 jaar. ‘Vrijwilligerswerk brengt jongeren op plekken waar ze anders niet komen en het is een nieuwe manier om mensen bij elkaar te brengen die elkaar normaal niet zien’, vindt Segers.