Over mensen & macht
Fanny Wille & Kris Deschouwer
ASP
9789070289430
192
€ 24.95

Wat betreft de fijne psychologie achter het vormen van een bestuur op gemeentelijk vlak is veel minder bekend. En over hoe voorakkoorden op lokaal vlak tot stand komen en al dan niet worden nagekomen, is het boekenaanbod zo mogelijk nog kleiner. Deze leemte een stukje opvullen is alvast een verdienste van Over Mensen & Macht, Coalitievorming in de Belgische gemeenten. Dit wetenschappelijk werk kwam er nadat VUB-academici Fanny Wille en Kris Deschouwer in tien Vlaamse en tien Waalse gemeenten de coalitievorming na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 onder de loep namen en met tal van betrokkenen uitvoerig gingen praten. Moeilijkheid daarbij was dat tal van nog actieve lokale politici vaak niet het achterste van hun tong lieten zien, maar dat voorakkoorden een wijd verbreid fenomeen zijn in België moge duidelijk zijn. Iedereen doet het, luidt zelfs een hoofdstukje in het boek. Wie wil grasduinen in wetenswaardigheden over politiek in de Dorpsstraat krijgt tal van statistiekjes en feiten voorgeschoteld. Wat gaat er vooraf aan het moment waarop de lokale machthebbers hun sjerp kunnen omgorden? Dat is de cruciale vraag in dit boek. Vaak luidt het antwoord: spijtig genoeg dat daarbij eerst gekeken wordt naar de verdeling van de mandaten en pas dan naar het te voeren beleid.

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Karl Drabbe

Karl Drabbe is uitgever non-fictie bij Vrijdag en van Doorbraak Boeken. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.