Lode Goukens30/7/2020Leestijd 3 minuten
TitelRommelgem: Enigma
AuteurDavid Etien (tek.), BéKa (scen.)
UitgeverDupuis
ISBN9789031437207
Aantal bladzijden64

Spin-offs zijn al enkele jaren de manier om nieuwe stripreeksen te lanceren. Dupuis ontwikkelde rond Robbedoes al enkele reeksen met wisselend succes. Dit keer is een jonge graaf van Rommelgem de held van dienst. Geen verstrooide paddenstoelengekke professor, maar een avontuurlijke jonge wetenschapper met een love interest naar ware Hollywood-traditie.

Afgeleiden in kunst en literatuur

Spin-offs of afgeleide producten zijn niks nieuws in kunst en literatuur. Al in de middeleeuwen kenden auteurs het belang van sequels, prequels en dergelijke. Voor liefhebbers van de epische gedichten (chansons de geste) zoals het Roelandslied was er zelfs Berthe aux Grand Pieds over de moeder van Karel de Grote. Ook Karel ende Elegast was zo’n Brabantse spin-off behorende tot de Karelepiek. Wat dit album betreft is het resultaat geslaagder dan de middeleeuwse voorgangers.

Of zoals een bekende kok zou zeggen: Wat hebben we vandaag geleerd? Een: Neem een personage uit een succesvolle stripreeks. Twee: Zoek een nieuwe scenarist en tekenaar. Drie: Kies een nieuwe beklijvende huisstijl. Wat dit betreft kan de nieuwe reeks Rommelgem alle vakjes aanmerken. Het eerste album Rommelgem Enigma is een voltreffer.

Regeren uit de badkuip

Het verhaal of scenario leent intelligent bij tal van documentaires (bv. Bletchley Park: Code-Breaking’s Forgotten Genius), films (bv. The Imitation Game) en tv-reeksen (bv. Bletchley Circle). Zelfs de badscène met Churchill komt recht uit Darkest Hour (2017, al komt die ook voor in de Netflix-serie The Crown uit 2016 waar de Amerikaanse acteur John Lithgow vanuit badkuip regeert). Daar is uiteraard niks mis mee als het enkel de setting blijft en de plot geen plagiaat wordt.

Zelfs voor een liefhebber van de geschiedenis van Bletchley Park, zoals ondergetekende, blijft Enigma een prachtig scenario. Humor en avontuur op 64 platen zonder te veel historische flaters kan dus daadwerkelijk.1 Uiteraard blijft het een stripverhaal en onschuldig vermaak. Het scenaristenkoppel BéKa gaf met Enigma haar visitekaartje af. In het najaar 2020 verschijnt hun eerste album in de reeks de Blauwbloezen waar ze het scenario voor schreven. Het collectief BéKa bestaat uit de Franse schrijvers Bertrand Escaich en Caroline Roque.

Topkwaliteit

De relatief onbekende Franse tekenaar David Etien leverde uitmuntende tekeningen af in een stijl die doet denken aan de Brusselaar Jean-Richard Geurts (pseudoniem Janry) die lange tijd de reeks Robbedoes en Kwabbernoot tekende naar scenario’s van de recent overleden Philippe Tome (pseudoniem voor Philippe Vandevelde). Misschien lijkt de tekenstijl van Etien nog meer op die van de Luikse tekenaars Luc Warnant en Bruno Gazzotti. Warnant en Gazzotti tekenden beide de reeks Soda naar een scenario van Tome.

Etien hoeft naast deze twee Waalse supertalenten uit de jaren 1980 niet in de schaduw staan. De stijl van Etien oogt bovendien erg modern en blijft doorheen het ganse album uiterst consistent, wat bij een debuut zeker geen sinecure is. Etien tekent Rommelgem (in het Frans Champignac) alsof hij al zijn hele leven die reeks tekent. Het professionalisme druipt er vanaf. Dat Etien qua mimiek ook goed naar bepaalde tekenfilms van Walt Disney zoals Tarzan uit 1999 keek, doet niets af van de artistieke waarde. Het tekenwerk is gewoon superbe. Topkwaliteit.

Voor de lezer die tussen alle varianten van de reeks Robbedoes en Kwabbernoot verloren loopt en die de spin-off Zwendel maar niks vond, mag het spin-off-gegeven absoluut geen belemmering vormen om dit album aan te kopen. Dit album is één van de must-haves van de afgelopen twaalf maanden. Het verhaal is onderhoudend, het avontuur gaat vooruit, bij momenten is er ruimte voor romantiek of ontroering en bovenal de humor is beschaafd en to-the-point. Kortom, een aanwinst voor de stripcultuur.

_____

(1) Voor de liefhebbers kunnen de volgende twee historische boeken zeker op de leeslijst: Seizing the enigma: the race to break the German U-boat codes, 1939-1943 (David Kahn) en Station X: The Codebreakers of Bletchley Park (Michael Smith).