SubtitelEen nieuwe Blix & Ramm thriller
AuteurJørn Lier Horst en Thomas Enger
Uitgever A.W. Bruna, Amsterdam
ISBN9789400511385
Aantal bladzijden335
Prijs€ 20.99

Op oudejaarsavond stipt om middernacht wordt het centrum van Oslo door een bomaanslag opgeschrikt. Zo begint, na een kort proloog, de nieuwe thriller van de Noren Jørn Lier Horst en Thomas Enger. Beide zijn geroutineerde misdaadschrijvers die al hun sporen verdiend hebben. De eerste met zijn misdaadreeks over inspecteur Wisting en de tweede met zijn Henning Juul-thrillers.

In 2018 sloegen beide mannen de handen in elkaar en besloten onder de titel Blix & Ramm met een nieuwe Scandinavische thrillerreeks te beginnen. Met inspecteur Alexander Blix en de jonge journaliste en beschermelinge van Blix, Emma Ramm als de twee hoofdfiguren. Hetzelfde jaar publiceerden Horst/Enger Nulpunt, een pageturner en meteen een voltreffer. Als tweede deel verscheen thans Rookgordijn.

De moeder van Patricia

Tussen de gewonden op de aanslagplaats bevindt zich iemand die Blix goed kent, namelijk Ruth-Kristine Smeplass, de moeder van Patricia die tien jaar geleden op eenjarige leeftijd werd ontvoerd. Blix was betrokken bij het onderzoek maar er is nooit een spoor van het meisje gevonden. Nu Ruth-Kristine slachtoffer is geworden, komt de zaak opnieuw in het nieuws en ook Emma Ramm raakt als journaliste gefascineerd door de zaak. Op haar beurt gaat zij op onderzoek uit om te achterhalen wat er destijds met Patricia is gebeurd. Intussen heerst er terreuralarm in Oslo. Maar was de bomaanslag wel een terreuraanval?

Ondanks dat het voorliggende boek het tweede deel van de serie is, kan Rookgordijn perfect als afzonderlijke thriller gelezen worden. Af en toe wordt er wel kort naar het verleden verwezen maar dat vormt geen hinder voor de lezer. Een vlotte en spannende lectuur is verzekerd.

Een bijzondere band

Horst/Enger kennen de knepen van hun vak en weten hoe ze een spannende thriller dienen op te bouwen. Het boek bestaat uit 83 korte hoofdstukken en ieder hoofdstukje eindigt met een cliffhanger. De lezer wordt vanaf de eerste bladzijden het boek ingetrokken.

Alle karakters uit het vorige deel keren terug en de lezer leert ze beter kennen. Ook de nogal fragiele relatie tussen Blix en zijn dochter Iselin wordt in dit boek verder uitgewerkt. Verder hebben Blix en Emma een bijzondere band met elkaar, een band die onverbreekbaar is. Als jong meisje maakte ze mee dat haar vader haar moeder voor haar ogen vermoordde. Toen vader Ramm ook haar wilde vermoorden, redde Blix haar leven. Sindsdien komt de bezorgdheid van Blix voor de kwetsbare Emma goed naar voren.

Schrijfstijl

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van Blix en dat van Emma. Net als in het eerste deel valt totaal niet te merken dat het boek door twee auteurs geschreven is. Een verschil in schrijfstijl is er helemaal niet. Alvast een niet-geringe prestatie.

Tot aan de laatste bladzijden blijft het hoe, wat en waarom onduidelijk. De laatste pagina’s zorgen voor een ontknoping om u tegen te zeggen. Het boek leest als een voorbijsnellende trein en verplaatst je gedurende enkele uren in een andere wereld. Slot: graag meer van dit. In Noorwegen is momenteel het derde deel al verschenen. Ik kijk al uit naar de vertaling ervan.