Will Dean
A.W.Bruna
9789400512108
412
€ 21.99
Koop dit boek op doorbraakboeken.be

Tuva: de jacht is het eerste deel van een nieuwe thrillerserie van debutant Will Dean. Hij is oorspronkelijk afkomstig uit de Engelse East Midlands en had op achttienjarige leeftijd al in negen verschillende dorpen gewoond, vooraleer te verhuizen naar Londen om er rechten te studeren. Hij huwde met een Zweedse en verhuisde met zijn gezin naar haar thuisland, waar hij een huis bouwde. Het huis vormde de basis voor zijn eigen ‘scandithriller’. Als we het goed voorhebben, is het de eerste maal dat een Brit een ‘scandi-noir’ schrijft. Zijn debuut mag er alleszins wezen.

Agressieve eland

Tuva Moodyson, de hoofdpersoon, is van Londen naar een afgelegen stadje in de Noord-Zweedse bossen verhuisd om dicht bij haar doodzieke moeder te zijn. De 26-jarige Tuva is journaliste bij het plaatselijke weekblad en zo goed als doof. Dankzij een gehoorapparaat, dat vaker uit dan aan staat, en liplezen kan ze zich echter redden. Haar ‘oortjes’ spelen een belangrijke rol in deze beklemmende thriller.

Onderweg naar een gevonden lichaam, zo begint het boek, komt ze plots oog in oog te staan met een majestueuze eland. In plaats van te vluchten valt het beest zonder aarzelen haar auto aan. Tuva, een stadskind, raakt in paniek en vreest even voor haar leven tot plots een geweerschot de eland het hazenpad doet kiezen. Alleen al de beschrijving van het omliggende woud, groter dan de stad New York, roept een enge en mysterieuze sfeer op. En dan is er nog de haast voortdurende ijskoude regen, waarbij sommige lezers wellicht de rillingen over hun rug zullen voelen lopen.

Het gehucht Mossen

Als lezer volg je Tuva in haar diepgaande onderzoek. Het gevonden lijk blijkt verband te houden met de reeks Medusamoorden die zo’n twintig jaar geleden de streek in zijn ban hield. Tuva is vastberaden om een kei van een verhaal neer te zetten. Toen haar vader overleed, had de pers er een zootje van gemaakt, en dat wil ze koste het wat het kost de nabestaanden van dit slachtoffer niet aandoen.

Samen met haar maken we kennis met de verschillende inwoners van het gehucht Mossen dat diep in het bos gelegen is: het perfecte stel Frida en Hannes, de excentrieke ghostwriter, de griezelige taxichauffeur, de milieustrijder en de twee zussen die samen trollen maken met echt haar en nagels van hunzelf. Onder hen verschuilt zich een massamoordenaar.

Naarmate het verhaal vordert en Tuva dieper en dieper in de moordzaak graaft, raakt ze er zelf bij betrokken. En lijkt ze het volgende slachtoffer te zullen worden.

Angst voor een lege batterij

Angst speelt in deze boeiende thriller een grote rol. Dat heeft voor een groot deel te maken met Tuva’s doofheid. Haar doofheid wordt gebruikt om de nodige sfeer en spanning te creëren. Will Dean is hierin op voortreffelijke wijze geslaagd. Hoewel de jonge lesbische vrouw er goed weet mee om te gaan, is er die voortdurend constante dreiging van een lege batterij in haar gehoorapparaat.

Lege batterijen veroorzaken reddeloosheid en angst. En dat gebeurt dan juist wanneer ze in de meeslepende finale steeds dieper en dieper het uitgestrekte bos binnendringt.

Tuva: de jacht is alleszins een meer dan geslaagd debuut te noemen. Spannend, vlot geschreven/vertaald, stevige plot en korte hoofdstukken eindigend met telkens een cliffhanger. Het is uitkijken naar de twee vervolgdelen die al in het Engels zijn verschenen of aangekondigd: Red Snow (2019) en Black River (mei 2021).

Pieter Jan Verstraete

Pieter Jan Verstraete is bibliothecaris en biograaf van tientallen kopstukken en militanten uit de geschiedenis van de Vlaamse beweging.