Vijf staatshervormingen achter de rug, één in de wachtkamer

Doorbraak redactie3/10/2011Leestijd 1 minuut
TitelVijf staatshervormingen achter de rug, één in de wachtkamer
AuteurKoen Algoed, Jeroen Van Nieuwenhove

Met de Vives monografiën wil het Leuvense onderzoeksinstituut Vives ‘bijdragen tot het debat over de ontwikkeling van regio’s in het algemeen en van Vlaanderen in het bijzonder’. Dat doet het in deze tweede monografie zeker. Het boekje draagt de titel Vijf staatshervormingen achter de rug, één in de wachtkamer. Je ziet aan de titel al waar dit boekje naartoe wil: ter zake komen. Na een inleiding volgt een overzicht van de vijf voorbije staatshervormingen. Dat zijn geen beschouwingen over deze of gene politicus. Er is geen naam te vinden in het boekje. Wel worden vragen gesteld: wat is er beslist , wat is het gevolg en wat was de bedoeling? Met andere woorden, niet het verhaal van de totstandkoming van de staatshervormingen is belangrijk, wel wat er is ‘gestaatshervormd’. In deel drie krijgen we een drietal kernproblemen bij de zesde staatshervorming: BHV, nieuwe bevoegdheden en de herziening van het kiesstelsel. Dit boekje brengt heel gebald en scherp waar het in de staatshervorming op aan komt. het is een verademing om het eens allemaal bij elkaar te hebben, kort en bondig samengevat. Ook in deel drie blinken de auteurs uit door een korte maar accurate beschrijving van de problemen. Als u iemand het probleem rond BHV wil uitleggen, ontdaan van alle politieke retoriek, dan kan u in dit boekje terecht. Een aanrader voor wie graag een woordje meepraat over de staatshervorming.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.