Vorstelijk vermogen
Thierry Debels
Pelckmans
9789028979000
253
€ 19.5

N-VA-fractieleider in de Kamer Hendrik Vuye, onder meer bekend van zijn kritiek op de monarchie, schrijft in zijn voorwoord dat dit boek – het verscheen midden september – ongetwijfeld voor polemiek zal zorgen. De verwachte controverse bleef tot nu toe grotendeels afwezig. Nochtans is dit boek een ideale ijsbreker om de financiering van ons koningshuis aan banden te leggen. Vuye stelt in zijn voorwoord dat het privévermogen van de Coburgs helemaal niet zo privé is. In die zin moet het voor hem jammer zijn dat er geen woord over het koningshuis staat in het regeerakkoord.

Eén miljard

Volgens auteur Thierry Debels (46), gastprofessor economie aan de VUB en gespecialiseerd in financiële economie, die eerder al Het verloren geld van de Coburgs en een biografie van koning Boudewijn en Filip schreef, is het fortuin van Albert II veel groter dan de 12,4 miljoen (cijfers uit 2007) die hij zou bezitten. Volgens een actuele (voorzichtige) berekening komt Debels voor de hele koninklijke familie uit op een actuele waarde van één miljard euro. Daarmee zou de koning op een ‘eervolle’ vijfde plaats staat in de rangschikking van rijkste royals. En dan vroeg koning Albert in het najaar van 2013 nog al bedelend om extra geld omdat hij niet blijkt toe te komen met ongeveer 2500 euro per dag.

Fondsen en fratsen

Dit ‘geldprobleem’ bleek voor Debels een gepaste aanleiding om het geldspoor van de Belgische monarchie te volgen. Van Leopold I tot en met Filip: Debels bewandelt alle koningspaden. Uitstekend gedocumenteerd en vol van diverse bronnen schetst Debels een beeld van hoe ze omgaan met geld. Voorts behandelt de royaltywatcher ook enkele zijsporen. Hoe gaat het koningshuis om met buitenechtelijke kinderen? Zijn de kastelen ook eigendom? Betalen koningen personenbelastingen? Hoe zit het met juwelen en kunststukken?

De jonge lezers zullen vanaf Boudewijns hoofdstuk aandachtiger lezen. De bewaking, het jacht van koning Albert II, de fratsen van Laurent, de fondsen van Fabiola … Goed geïllustreerde verhalen die de wenkbrauwen doen fronsen.

Beoordeling : * * *
Titel boek : Vorstelijk vermogen
Subtitel boek :Het fabuleuze fortuin van de Belgische royals