TitelWaarheen met Brussel?
AuteurEric Corijn
UitgeverVUBPress
ISBN9789054879916
Aantal bladzijden222
Prijs€ 27.95

Waarheen met Brussel? bundelt de toekomstperspectieven voor de ‘Belgische en Europese hoofdstad’ van een vijftal experten onder leiding van professor Eric Corijn. Naar aanleiding van een nieuw gewestelijk plan, maakten ze een onleesbare analyse van de huidige demografische, sociaaleconomische, institutionele en (multi-)culturele problemen van Brussel en fantaseerden ze over oplossingen.Zinnen als ‘Deze drie uitdagingen en hun omzettingen kunnen ook voorgesteld worden in het raam van een uitmuntendheidsbeleid om de stad op te bouwen op alle schaalgroottes van haar bebouwd kader en dus op de niveaus van de overeenstemmende gedifferentieerde dichtheden: de expressie van de complexiteit van het hedendaags leven dat naar moderniteit streeft, zonder het verleden te vergeten,’ (p.22) doen de lezer een ogenblik lang stilstaan bij zijn eigen intellectuele capaciteiten maar tonen vooral het onvermogen van de auteurs om zich verstaanbaar te maken.Wie zich over het postmoderne taaltje zet, kan uit het boek hoogstens enkele interessante cijfers halen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat er binnen de Brussels gewestgrenzen nog plaats te over is: de stad telt slechts 63 inwoners/hectare (cijfers uit 2007), terwijl dat er in Lyon 90 en in Parijs 200 inw/ha wonen. Voor de rest staat het stadsschrift vol met weinig verrassend gewauwel over de interculturele dialoog, milieuvriendelijke intermodaliteit en sociale herverdeling. Aanrader voor wie de slaap niet kan vatten! (SR)

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.